En sort Mercedes E300 kører på en landevej
Biltest

Mercedes-Benz E300 – Strømlinet luksus-stationcar

Den klassiske stationcar fra Mercedes er nu kommet i en ny udgave med masser af plads og lækker teknik. Vi har her prøvet E300 som plugin-hybrid, og den er det oplagte valg herhjemme.
Mercedes E300 set bagfra, mens den kører på en landevej

Motors vurdering

Mercedes-Benz E

167 km/l
Benzin/el
790.500 kr.
  • Plads
  • Komfort
  • Udstyr
  • Ydelse på el
  • Rækkevidde
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl. – plugin-hybrid - baghjulstræk
  • CO2 udledning
    14 g/km
  • Effekt
    313 hk
  • Moment
    550 Nm
  • Topfart
    227 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,5 sek.
  • Køreklar vægt
    2.275 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.100 kg
  • Bagagerum
    460 liter
  • Akselafstand
    296 cm
  • Officiel rækkevidde
    112 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 2
  • Mål
    L:495 cm B:188 cm H:147 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 8,10 kr./km
  • Målt rækkevidde 83 km
Luk

Det er den helt klassiske stationcar fra Mercedes, vi her har fat i. E-klassen har nemlig eksisteret i flere årtier, og som stationcar har den været usædvanligt populær i taxi-branchen, ligesom bilister med behov for en rummelig og komfortabel luksusbil altid har drømt om en bil som denne.

Der er tale om en traditionelt opbygget bil med en forbrændingsmotor, automatgear og baghjulstræk. I denne plugin-udgave er benzinmotoren udbygget med en ret kraftig elmotor, der kan fungere enten alene eller sammen med benzinmotoren.

Elmotoren får sin energi fra et ret stort batteri, der kan oplades fra elnettet. Det er på 25 kWh og er dermed omtrent dobbelt så stort, som da plugin-hybriderne dukkede op for en del år siden.

Førerplads i en Mercedes E300
Førerpladsen er lækkert udformet med et digitalt instrumenthus, en stor skærm i midten af instrumentpanelet og med sædejusteringen placeret ved førerdøren. Fra rattet styres en stor del af bilens funktioner.

Hvor langt kører Mercedes E300 på el?

Det større batteri kaster naturligvis en længere rækkevidde af sig, og denne udgave kan derfor køre op til 112 km på el alene.

Som altid med plugin-hybrider har vi testet rækkevidden ved at køre i et mønster med lige dele bykørsel, landevejskørsel og motorvejskørsel. Her nåede vi 83 km, før batteriet løb tør, på en dag med fem graders varme. Om sommeren vil man nok komme en del tættere på de 100 km.

Elmotoren yder op til 129 hk, mens benzinmotoren yder op til 204 hk. Når begge motorer arbejder samtidigt, bliver den maksimale systemydelse dog kun 313 hk, idet de to motorer ikke leverer deres maksimale effekt på samme tid.

Momentet er tilsammen på hele 550 Nm, hvilket modsvarer det, man i gamle dage skulle op i en kraftig seks- eller ottecylindret motor for at opleve.

Stor midterskærm i en Mercedes E300
Den store skærm i midten rummer blandt andet navigationsanlæg. Under skærmen er der en række faste knapper, og længere nede endnu findes en række funktioner, man altid har direkte adgang til.

Kan hurtigt lades op igen

Når der igen skal strøm på batteriet, kan det klares via en trefaset 11 kW-lader i stil med den, man benytter til elbiler, og så skal bilen lade i lidt over to timer ved en almindelig AC-ladeboks, før batteriet er fuldt opladet.

Som ekstraudstyr til 8.800 kr. kan man tilkøbe muligheden for at kunne oplade bilen ved en hurtiglader, hvor den så kan modtage op til 55 kW. Et stop på en halv time ved en DC-lader i forbindelse med f.eks. et indkøb vil dermed kunne kaste en fuld opladning af sig.

Uden strøm på batteriet fungerer bilen som en mere traditionel hybridbil, og her aflæste vi et gennemsnitligt benzinforbrug på godt 13 km pr. liter. Der er derfor også en god økonomisk grund til at lade bilen op så meget som muligt: 100 km på benzin koster i øjeblikket tæt på 120 kr., mens 100 km på el kun koster omkring det halve, når man udelukkende ser på udgiften til benzin og el.

Knapper på rattet i en Mercedes E300
Gearvælgeren er placeret bag rattets højre side og er let at betjene i hverdagen, uden at man behøver at se på gearvælgeren, mens man betjener den.

Hvordan kører Mercedes E300?

Bag rattet har man en virkelig rar oplevelse, og man mærker, at Mercedes er helt på hjemmebane, når det handler om indretning og betjening af bilen. Man sidder fremragende i de elektrisk justerbare forsæder, og man skal ikke køre længe i bilen, før alle betjeningsanordninger sidder i fingrene.

I midten af bilen er der er en stor skærm med en logisk menustruktur, og der er mulighed for at spejle telefonen trådløst med Apple CarPlay og Android Auto. Skærmen tager imod danske kommandoer på en meget brugbar måde, og alle menuer er naturligvis på dansk.

Der er mange fine førerassistenter som standard, og bilen kan f.eks. selv fastholde placeringen i vognbanen og justere afstanden til forankørende. Hastigheden indstilles automatisk til den gældende fartgrænse, og det er en funktion, man hurtigt bliver meget begejstret for. Det bidrager til bilens høje komfortniveau.

I denne testbil var der tilkøbt luftundervogn til 26.500 kr., og det var i den grad med til at løfte køreoplevelsen. Ved kørsel over vejbump og ujævnheder får man en udsøgt blød absorbering af underlaget, mens man ved kørsel på motorvej oplever, hvordan undervognen strammes op, så styrepræcisionen forbedres. Den bør man ikke spare væk.

Bagagerum i en Mercedes E300 med blå kuffert og ladekabler
Bagagerummet er nu med gulvet i sædvanlig højde også i denne plugin-hybrid. Men der er ikke et ekstra rum under gulvet, og dermed kan denne udgave kun rumme 460 liter mod benzinudgavens 615 liter. Bagsædet kan foldes forover i tre dele.

Batteriet optager bagageplads

Det er klart, at en Mercedes E-klasse stationcar hører til blandt de mest rummelige biler på markedet. Alligevel kan man nok overraskes over, at benpladsen ved bagsædet ikke er bedre, end den er. Bevares, man kan snildt være fire voksne i bilen, men i forhold til de mange elbiler, vi har set i samme klasse, er benpladsen ikke imponerende.

Heldigvis går det bedre i bagagerummet, hvor denne generation har fået bedre plads i forhold til tidligere. Gulvet er nu i niveau med åbningen, og når man lægger bagsædets ryglæn frem, dannes en flad lasteflade.

Ulempen ved det store batteri til hybridsystemet ses dog under gulvet, hvor der ikke er ekstra stuveplads. Her fylder batteriet det hele, og denne udgave rummer derfor kun 460 liter mod den traditionelle udgaves 615 liter.

Alt i alt er denne udgave af E-klassen dog alligevel den mest logiske at vælge i modelfamilien. Da den også er godkendt til at trække op til 2.100 kg på krogen, kan den løse stort set alle de opgaver, man har brug for.

 

Overvejer du en plugin-hybrid?

Læs mere om hverdagen med en plugin-hybrid i FDMs store tema. Så kan du nemt se, om det er den rigtige type bil for dig.

Læs mere her