De fleste kan forholde sig til brændstofudgifterne og en månedlig ydelse på enten lån eller leasing. Men der findes mange andre omkostninger ved at holde bil. Der er udgifter til forsikring, ejerafgifter, parkering, dækskifte, service, reparationer og småudgifter som parkering og bilvask.
Her får du et overblik over alle de poster på bilbudgettet – både de faste og de variable – du skal tage højde for, når du skal finde ud af, hvad det koster dig at holde bil. Og naturligvis også kapitalomkostninger, der typisk er den største post på bilbudgettet.
Hvilke faste udgifter er der ved at holde bil?
Ansvars- og kaskoforsikring
Som bilejer er det lovpligtigt at have en ansvarsforsikring. Mens kaskoforsikringen, som dækker, hvis bilen får en skade, er frivillig. Får du bilen finansieret, er det ofte et krav, at du tegner kaskoforsikring.
Prisen på både ansvars- og kaskoforsikringen beregnes ud fra blandt andet din alder, antal år som bilist, bopæl, bilen, og hvor meget du kører. Forsikringspræmien kan variere med op til flere tusind kroner årligt, afhængigt af hvilket selskab du tegner forsikringen hos. Derfor er det en god idé at indhente flere tilbud. Husk, at selvrisikoen skal være nærmest ens, før du kan sammenligne forsikringspræmierne.
Ejerafgift
Skat opkræver ejerafgiften halvårligt, og afgiften beregnes ud fra din bils vægt, brændstofforbrug eller CO2-udledning, afhængig af hvor gammel din bil er. CO2-baserede ejerafgifter blev introduceret 1. juli 2021. Ejerafgifterne kommer til at stige de kommende år, men generelt set er ejerafgiften lavest for de biler, som er mest miljøvenlige. Typisk er ejerafgifterne højest på dieselbiler, der også betaler en udligningsafgift, dernæst er ejerafgifterne højest på benzinbiler. Plugin-hybriderne har en lavere ejerafgift, og elbilerne betaler typisk den laveste ejerafgift.
Læs mere: Her går grænsen mellem de forskellige ejerafgifter
Eksempelvis er ejerafgiften på 600 kr. halvårligt for en benzinbil fra 2020, der kører 20 km/l. Mens en benzinbil fra samme år, der blot kører 15 km/l, har en halvårlig ejerafgift på 1.880 kr. Kører benzinbilen blot 10 km/l, er den halvårlige ejerafgift 3.770 kr.
Men da ejerafgiften afhænger af bilens første registreringsår samt din bils tekniske egenskaber er det nemmeste at finde din ejerafgift på Skats hjemmeside.
Læs mere: Find din ejerafgift på Skat.dk (Eksternt link)
Vejhjælp
Det kan være en god idé at tegne vejhjælp, så du er dækket i Danmark, hvis bilen eksempelvis punkterer, eller du får brug for starthjælp. Mange nye biler har inkluderet vejhjælp i en periode, og flere forsikringsselskaber tilbyder vejhjælp som et tilkøb.
Hvilke variable udgifter er der ved at holde bil?
Service
En bil skal serviceres med mellemrum. Typisk en gang om året eller efter faste intervaller ved eksempelvis 15.000 km. Hvor dyrt, det er, svinger fra bilmærke til bilmærke, og hvilket værksted du vælger at benytte.
Du kan også tegne en serviceaftale med en fast månedlig betaling. De fleste bilmærker har en garantiperiode på to år, mens andre har tre, fire, fem eller syv år. Du må forvente, at der før eller siden kommer udgifter til reparationer. Derfor skal der også være luft i budgettet til, at bilen skal på værksted.
Læs mere: Serviceeftersyn på bilen
Dæk
Dæk har i dag en lang levetid, men forvent at de skal udskiftes for hver 35.000 km. FDM anbefaler, at man skifter mellem sommer- og vinterdæk. Prisen på dæk er generelt faldet, men flere biler sælges i dag med markant større dæk. Typisk vil et komplet sæt dæk på fælge koste 10-20.000 kr. Husk også udgifter til dækopbevaring og montering, hvis du ikke selv vil skifte dæk.
Brændstof / El
Udgiften til brændstof afhænger naturligvis af, hvor langt du kører, hvor du kører, og hvad brændstofprisen er. Elbiler lades primært hjemme, og her kan du enten have et abonnement på el eller en aftale om refusion af elafgift. Plugin-hybrider er en kombination, hvor du både har en brændstofudgift, og hvor du betaler for opladning til hverdag.
Eksempelvis vil en benzinbil, der kører 16 km/l i praksis, have en årlig udgift på 15.000 kr., hvis man kører 20.000 km om året.
Diverse
Vask, parkering, nye viskerblade, sprinklervæske. Med bilkøbet følger også en lang række mindre udgifter, som hver for sig ikke vælter noget budget. Alligevel bør man have en diverse-post med i sit bilbudget. I FDMs bilbudget har vi afsat 3.840 kr. til vask og parkering. Bemærk at elbiler parkerer gratis i flere byer, og det vil minimere p-udgifterne.
Hvilke kapitalomkostninger er der ved at holde bil?
Værditab
Den største post på dit bilbudget er desværre også den sværeste at forudsige. Værditabet afhænger af flere omstændigheder, og ikke mindst hvordan efterspørgslen efter brugte biler udvikler sig over tid. Typisk skal du regne med, at bilen taber omkring 15 pct. pr. år de første 3 år af bilens levetid, hvis den er meget eftertragtet, og et par procent mere, hvis der ikke er rift om netop dit bilmærke eller bilmodel. Jo ældre bilen bliver, jo lavere bliver afskrivningsprocenten set i forhold til bilens værdi.
Rentebyrde og låneomkostninger
Rentebyrden afspejler den indtægt, man mister ved ikke at have bilens aktuelle værdi forrentet. FDM anvender en nettorentesats på en procent. Hvis du skal låne penge, kan det være dyrere. Her skal du se på de årlige omkostninger i procent efter skat, hvilket også er kendt som ÅOP.
Hvad koster bilen dig?
Overvejer du at købe ny bil? Og er du nysgerrig på, hvad den firehjulede kommer til at koste dig det kommende år? FDM har udviklet en beregner, som kan hjælpe dig med at få overblik over dit bilbudget, uanset om du vælger en benzin-, diesel-, plugin-hybrid- eller elbil.