Suzuki Ignis - mikro med gnist

Design og anvendelighed gør Suzuki Ignis til en rigtig spændende bil i den lille klasse. Og så fås den både med fint sikkerhedsudstyr og firehjulstræk.

Suzuki Ignis.
Forpremiere

Ignis er frisk at se på. Designet er vellykket, og det er dejligt, at Suzuki ikke er faldet for fristelsen til at give bilen overdreven SUV-design med f.eks. beskyttelsesskjold og store skærmkanter. Foto: Suzuki og Torben Arent, FDM
Ignis er frisk at se på. Designet er vellykket, og det er dejligt, at Suzuki ikke er faldet for fristelsen til at give bilen overdreven SUV-design med f.eks. beskyttelsesskjold og store skærmkanter. Foto: Suzuki og Torben Arent, FDM
Motor mener: Ignis er en herlig lille bil med stor udstråling, god anvendelighed og høj sikkerhed. Husk at købe nødbremsen.

Det er sådan en bil, man kan købe bare for udseendets skyld. Lidt ligesom Fiat 500 i sin tid fik mange fans på designkontoen.

Suzuki Ignis har udseendet med sig, og samtidig vil den lukrere på den populære SUV-bølge, hvor Suzukis mikro ikke møder megen modstand. Fiat Panda Cross og Opel Karl Rocks er det nærmeste, man kommer en direkte konkurrent.

Ignis ser ud til at blive en af 2017s mest forfriskende bilnyheder. Den får mange andre mikroer til at blegne, og søsterbilen Celerio kommer til at ligne havregrød ved siden af.

Større end VW Up

Gællerne på den bageste hjørnestolpe er et Ignis-kendetegn. Inspirationen kommer fra Suzuki Cervo, en hækmotor-sportscoupé fra 1970erne.
Gællerne på den bageste hjørnestolpe er et Ignis-kendetegn. Inspirationen kommer fra Suzuki Cervo, en hækmotor-sportscoupé fra 1970erne.
Designet er især vellykket og markant, når bilen ses i profil. De utraditionelle proportioner med den særlige forrude/taglinje og den unikke, bageste hjørnestolpe giver karakter og genkendelighed.

Den lille bil er også farverig. Standard er tofarvet instrumentbord og kontrastfarver på bl.a. dørgreb. Tilmed kan tilvælges tofarvet karrosseri.

Ignis er nok en lilleput, 3,70 meter lang – men 16 cm længere end VW Up samt bredere og højere – og placerer sig reelt mellem mikro- og miniklassen. Det gælder både rummelighed og pris.

LÆS OGSÅ: Duellen mellem de to populæreste mikrobiler Toyota Aygo og VW Up

Gællerne ses også på kardantunnelen ved forsæderne.
Gællerne ses også på kardantunnelen ved forsæderne.
Grundudgaven har tre bagsædepladser, mens de to øvrige varianter har det fine længdejusterbare sæde, som desværre betyder, at der kun kan være to på bagsædet. Voksne sidder fint bagtil, bl.a. fordi sidepositionen er høj.

Også bagagerummet er i den rummelige afdeling, og det kan – med skydebagsæde – øges betragteligt.

Fås med firehjulstræk

Instrumentbordet er flot at se på med sine to farver. Kikset er den synlige passagerairbag og valget af orange lys i midterkonsollen, mens selve instrumenthuset har mere moderne hvide tal.
Instrumentbordet er flot at se på med sine to farver. Kikset er den synlige passagerairbag og valget af orange lys i midterkonsollen, mens selve instrumenthuset har mere moderne hvide tal.
Valget af motor er ikke svært, da der kun findes én, en 1.2 benzinmotor med 90 hk. Den gør det fint til den lette bil, der har en køreklar vægt fra blot 900 kg. Støjmæssigt er det til at holde ud at køre 130 km/t. Styretøjet, der kræver nogen korrektion for at holde kursen, trækker ned ved kørsel på landevej og motorvej.

Værre er affjedringskomforten på hullede veje, hen over skarpe vejbump m.m. Ignis er hård og affjedringen for unuanceret i forhold til, at der er tale om en hyggelig livsstilbil.

LÆS OGSÅ: Gruppetest i mikroklassen - Hyundai i10, Renault Twingo, Toyota Aygo og VW Up

Et stereokamera bruges til den automatiske nødbremse, som også kan bremse for fodgængere.
Et stereokamera bruges til den automatiske nødbremse, som også kan bremse for fodgængere.
Som tilvalg kan man få Ignis med et let hybridsystem, der forbedrer brændstoføkonomien og giver god trækkraft ved igangsætning. Accelerationen er også lidt bedre.

I modsætning til næsten alle andre små crossovers kan Ignis fås med firehjulstræk, og selvom det er med en ret simpel viskose-kobling, giver det rigtig god fremkommelighed i terræn, på stranden eller ved skihytten. Der medfølger elektronisk kontrol af hastigheden ved stejle nedkørsler.

Den store frihøjde på 18 cm gælder både de to- og firehjulstrukne udgaver.

Husk at købe nødbremse

Sikkerheden er på papiret særdeles flot i topudgaven. Varianten får de maksimale fem stjerner i Euro NCAP’s sikkerhedstest, bl.a. fordi den har automatisk nødbremse. Den kan nå at bremse helt ned for en holdende bil med op til 50 km/t.

Bagsædet har fin plads til to voksne. Siddepositionen er god.
Bagsædet har fin plads til to voksne. Siddepositionen er god.
Nødbremsen, der usædvanligt benytter to kameraer, virker også for fodgængere og ifølge bilens chefingeniør også i mørke. Systemet advarer samtidig mod at køre ud af vognbanen.

Udstyret kan tilkøbes til de to billigste udgaver for en endnu ukendt pris, men formentlig i omegnen af 6.000-8.000 kr. Uden dette udstyr er Ignis kun trestjernet.

Selvom sikkerhedsudstyret ikke er standard hele vejen, kan man ikke kalde Ignis skrabet i grundudgaven. Der er således altid aircondition, ratbetjent radio med bluetooth og fjernbetjent centrallås. Den syvtommers store skærm følger med fra niveau to.

Bagagerummet er stort og reelt. Det rummer 260 liter og kan i udgaverne med skydebagsæde øges til 373, samtidig med at der i et vist omfang stadig kan sidde nogen på bagsædet.
Bagagerummet er stort og reelt. Det rummer 260 liter og kan i udgaverne med skydebagsæde øges til 373, samtidig med at der i et vist omfang stadig kan sidde nogen på bagsædet.
Usædvanligt ekstraudstyr i denne klasse er også fuldt LED-lys foran og nøglefri betjening. Mérpris ukendt. Automatiseret gearskifte er endnu en tilvalgsmulighed. Da Ignis bygges i Japan, kan bestilling af særligt udstyr betyde meget lang leveringstid.

Ignis lanceres til marts, og den danske importør har ganske høje forventninger til salget. Priserne kendes endnu ikke, men forvent en startpris på 130.000 kr. og 15.000-20.000 kr. ekstra for hvert af de to næste udstyrstrin.