Opel Insignia forfra
Biltest

Opel Insignia - mere af det hele

Opel vil konkurrere med de store tyske bilmærker og har givet Insignia nyt liv med mere af alt det gode. Ambitionen er nok lige i overkanten af det mulige, men der er kommet en meget fin bil ud af anstrengelserne.
Opel Insignia bagfra

Motors vurdering

Opel Insignia 

17,5 km/l
Benzin
323.880 kr.
  • Plads
  • Komfort
  • Sikkerhed
  • Loftshøjde bag
  • Ikke tre års garanti
  • Udstyrsmuligheder
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,5 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    129 g/km
  • Effekt
    140 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    213 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.472 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.405 kg
  • Bagagerum
    490 liter
  • Akselafstand
    283 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:490 cm B:186 cm H:146 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 16 km/l
  • Beregnet økonomi 3,90 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Opels flagskib hedder fortsat Insignia, og med den nye udgave er vi nået til anden generation. Trods navnefællesskabet er der ændret ved alt, så den nye Insignia fremstår en hel del større og smartere end den gamle.

Det er først og fremmest dimensionerne, der er ændret markant. Den nye udgave er bygget på en ny platform, og det har gjort det muligt at ændre placeringen af sæder og hjul.

Opel har sørget for, at stort set alt det vigtige sikkerhedsudstyr er standard, og det er en fin strategi.

Akselafstanden er øget med hele 9,2 cm, og med en lidt større sporvidde er arealet mellem de fire hjul blevet en hel del større. Det mærker man tydeligt ved for- og bagsæder, og Insignia føles derfor næsten en hel klasse større i denne nye generation.

Insignia kommer i en femdørsudgave, Grand Sport, eller som en stationcar, Sports Tourer. Der er ingen prisforskel, så det er mest smag og pladsbehov, der afgør, om du skal vælge den ene eller den anden version.

TAG TESTEN: Hvilken bil passer til dine behov?

Opel Insignia kabine
Førerpladsen er fint opdelt i zoner med alt det du skal betjene under kørslen placeret øverst, klimaanlægget lidt længere nede, og langs gearstangen de knapper, man kun sjældent skal betjene. Alt i alt er oplevelsen bag rattet udmærket.

Vi har her testet den billigste, en benzinudgave med den nye 1.5-liters benzinmotor med 140 hk i laveste udstyrsniveau, Enjoy. Det er nu alligevel en ret omfattende udstyrsliste, der følger med denne bil, og har du ikke særlige interesser i udstyr og hestekræfter, kan du snildt leve med denne billigste udgave. Opel har nemlig sørget for, at stort set alt det vigtige sikkerhedsudstyr er standard i alle udgaver, og det er en fin strategi.

Bedst økonomi i benzinudgaven

Har du lyst til flere kræfter, automatgear, firehjulstræk eller bare endnu mere udstyr, er der masser af muligheder i modelprogrammet. På benzinsiden fås 1.5-litersmotoren i to udgaver. Hvis du bestiller den i mellemste udstyrsniveau, Dynamic, yder den 165 hk, og så får du lidt mere standardudstyr og adgang til en omfattende liste med ekstraudstyr. Merprisen er 25.000 kr.

Opel Insignia gear
Til denne motor kan man kun få en sekstrins gearkasse, men til de øvrige versioner kan man tilkøbe et nyt ottetrins automatgear for 25.000 kr.

Topudgaven hedder Innovation, og her er eneste benzinmulighed en 2.0-liters turboudgave med hele 260 hk, firehjulstræk og den nye ottetrins automatgearkasse. Den koster 489.000 kr.

Den kraftige benziner lyder som en lækkerbisken, men den går kun 11,6 km/l ifølge de officielle tal, så miljøvenlig kan man ikke ligefrem kalde den. Det kan man i stedet kalde dieseludgaverne.

Her er den relativt nye 1.6-litersudgave med enten 110 hk eller 136 hk samt en toliters version med 170 hk.

Der er 65.000 kr. i merpris, hvis du går fra en 1.5-liters benziner til en 1.6-liters dieseludgave, og selvom den økonomiske dieseludgave går helt op mod 23,3 km/l er det svært at køre merudgiften hjem i form af lavere brændstofudgifter.

Opel Insignia bagsæde
Der er helt vild god knæplads, og det er godt for både voksne og for børn i autostole. Det skrånende tag stjæler dog lidt af loftshøjden ligesom den store kardantunnel koster benplads ved midtersædet. Bemærk at der er fine friskluftdyser.

Motor har beregnet, at du skal helt op at køre omkring 28.000 km om året, før dieseludgaven bliver til en bedre forretning end benzinudgaven. Så ud fra en økonomisk vurdering er det benzinudgaverne, du skal gå efter.

Vi kørte 16 km/l i 1.5’eren – et resultat, der ligger pænt tæt på fabrikkens 17,5 km/l. Den beskedne forskel skyldes, at Opel med den nye Insignia har indført en ny målemetode, der giver mere realistiske fabrikstal.

Retningsstabil, komfortabel og støjsvag

Det gør ikke noget, at økonomien taler for en benzinudgave, for vi finder her en komfortabel bil med et lavt støjniveau. Denne billigste udgave fås kun med en sekstrins manuel gearkasse, men den giver alligevel et positivt billede af en bil, der snildt vil kunne gøre det godt både som firmabil og som familiebil. Støjniveauet er dejlig lavt, gearskiftet letgående, og udstyrsniveauet er pænt.

Opel Insignia fra siden
Opel Insignia Grand Sport er en vellykket bil med flotte linjer og en god brugsværdi. Vi har her testet billigste udgave, og selv om den er fin, er man desværre nødt til at vælge udstyrsniveauet Dynamic (+25.000 kroner), hvis man vil kunne tilkøbe noget af det fine udstyr, der er på programmet.

Vi har også prøvet Insignia med 1.5-litersbenzinmotoren med 165 hk og automatgear. Og det er en kombination, der virkelig begejstrer. I forhold til grundudgaven er merprisen 50.000 kr., og for den pris får du en kraftigere motor, et højere udstyrsniveau og det lækre ottetrins automatgear. Har du muligheden, så vælg den.

På motorvej opfører Insignia sig som en stor rejsevogn, og du oplever bilen både retningsstabil, komfortabel og støjsvag. Styretøjet er meget lækkert afstemt, og du har hele tiden en god fornemmelse af bilens kontakt med vejbanen. Det giver både point hos den køreglade bilist og hos dem, der blot sætter pris på god komfort. På dette område er Insignia nu på niveau med nogle af de bedste konkurrenter.

Opel Insignia bagagerum
Bagagerummet er dybt og bredt, og den store tophængslede bagklap giver god adgang og et godt overblik. Der er et ekstra rum under gulvet til småting. Et reservehjul er ekstraudstyr til 2.000 kroner.

Besynderlig udstyrspolitik

Alle udgaver af Insignia er udstyret med Opels sikkerhedssystem „Opel Eye” med bl.a. automatisk nødbremse, som kan bremse for stillestående biler og biler, der kører langsommere end en selv. Har du f.eks. ikke set en kø på motorvejen, bremser bilen i sidste øjeblik.

Derudover træder en række sikkerhedssystemer til, hvis du alligevel skulle være uheldig at blive indblandet i en ulykke. Euro NCAP har sikkerhedstestet Insignia med et flot resultat. Voksenbeskyttelsen blev f.eks. vurderet til 93 procent, og det samlede resultat var de maksimale fem stjerner.

Du kan også tilkøbe mere sikkerhed og Motor vil især anbefale de avancerede LED Matrix-forlygter, der nu har 16 dioder i hver side – dobbelt så mange som i Opel Astra. De styres af kameraet i forruden og kan derfor lyse langt uden at blænde øvrige trafikanter. Yderst overbevisende at køre med. Merprisen er 23.000 kr., men LED-lygterne fås ikke til denne testede udgave, Enjoy.

Du kan også tilkøbe en adaptiv fartpilot til 15.000 kr., men den er også forbeholdt de to højeste udstyrsniveauer. En besynderlig udstyrspolitik, der giver et minus i karakterbogen.

Alle udgaver er udstyret med en linjevogter, der hjælper med til at holde bilen i vognbanen, hvis du nærmer dig kantlinjerne. Langt hen ad vejen virker det fint og træder til, hvis man er uopmærksom på vejbanens forløb. Men man skal ikke stole på det, for indimellem ser den ikke linjerne korrekt.

Leasing kan være en god mulighed

Insignia er som alle nye Opel-modeller udstyret med overvågningssystemet Opel OnStar, der ringer til alarmcentralen, hvis en airbag eller en selestrammer er udløst. Du kan også selv med et tryk på en knap bede om vejhjælp eller hjælp til at finde et hotel eller en restaurant. Systemet kan også lokalisere bilen fra din telefon, eller du kan låse døre op og i. De første 12 måneder er tjenesten gratis; herefter koster det 840 kr. om året.

Du kan købe eller privatlease din nye Insignia. Men vær opmærksom på, at det ikke er helt identiske biler. Leasingudgaverne er bedst udstyret.

Leasingprisen for denne testede udgave er på 20.000 kr. i førstegangsydelse og så 3.695 kr. pr. måned, hvis du kører 20.000 km pr. år. I Motors store bilbudget lander de samlede omkostninger ved at lease og at eje på stort set samme niveau.

Motors købsanbefaling er en Insignia 1.5T Dynamic aut. med LED-forlygter, navigationsanlæg og adaptiv fartpilot. Den koster 430.000 kr., hvis du køber den, og 26.000 kr. i førstegangsydelse og 5.700 kr. om måneden, hvis du leaser den med 20.000 km pr. år. I begge tilfælde får du en bil, der i høj grad kan begejstre på både den korte og den lange bane.

Er du heldig at kunne vælge omtalte udgave som firmabil, er beskatningsprisen nede på 325.000 kr. Er du bare til en grundudgave af Insignia, så er den billigste udgave bestemt også et fornuftigt køb.

Få overblik over alle Opel Insignia-varianter på biler.dk