VW Polo – lækker, lille pendlerbil
Motors vurdering
VW Polo
- Komfort
- Intuitiv betjening
- Pladsforhold
- Udstyrsniveau
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.6 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning134 g/km
-
Effekt95 hk
-
Moment250 Nm
-
Topfart185 km/t.
-
Acc. (0-100)11,2 sek.
-
Køreklar vægt1.303 kg
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum351 liter
-
Akselafstand255 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:405 cm B:175 cm H:146 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,95 kr./km
For to år siden kom syvende generation Polo på markedet og satte ny standard i klassen for rummelighed og storbilsfornemmelse. Du får samme oplevelse i Seat Ibiza, men i Polo er støjniveauet en tand lavere og kvalitetsfornemmelsen en tand højere.
Læs også: Motors stortest af VW Polo - seksstjernet minibil
I modsætning til konkurrenter som Peugeot og Citroën kører VW ikke med eksorbitante besparelser på udstyrsmodeller. Når det er gået højt, har de lanceret en kampagnemodel, hvor Apple CarPlay (2.600 kr.) er med i prisen kombineret med nedslag på godt 5.000 kr. i kontantprisen.
Diesel + automatgear
Kampagnemodellen Connect fås kun med benzinmotor. Så er du pendlertypen, der har brug for en dieselmotor, er der ingen kampagner at læne sig op ad, så du må ty til listepriserne. Billigste dieselmodel koster lige over 200.000 kr., men for yderligere 16.500 kr. får du automatgear.
Hos VW hedder det DSG, og det skifter eminent under kørslen. Ved parkeringsmanøvrer er det ikke lige så godt som et traditionelt automatgear, men det påvirker ikke vores anbefaling af kombinationen af netop dieselmotor og DSG-gear.
Med blot 95 hk er dieselmotoren ikke en raket, men 1.6-liters motoren har et godt bundtræk og et behageligt støjniveau, når du pendler derudad. Affjedringen er komfortabel, især fordi VW holder fast i relativt små fælge, hvor du får tilsvarende større dæksider. Det er perfekt til en pendlerbil.
Automatiseret køreglæde
Adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende, er standard på alle Poloer med dieselmotor. I kombination med automatgearet virker systemet helt ned til stilstand. Det giver ikke bare en automatiseret køreglæde, men også en ekstra sikkerhed på hverdagsturen.
Udstyrsniveauet er – hmm – spøjst. For adaptiv fartpilot er ikke standard på mange minibiler, flere af dem kan det slet ikke fås til. Tilsvarende har Polo en virkelig god trykskærm på otte tommer, som fungerer godt med mobilapps.
Derfor er det underligt, at App-Connect (Apple CarPlay og den uofficielle udgave af Android Auto) ikke er standard, og tilsvarende at klimaanlæg og p-sensorer er på listen over ekstraudstyr. Selv lændestøtte i forsæderne er et tilvalg.
VW-traditionen tro ligger det i pakker, men det gør at du skal foretage et par tilvalg, før bilen er ordenligt udstyret. Sæt de krydser, og du får en god pendlervogn.
Rummelig minibil
Poloens store force er dens størrelse. Den er ganske enkelt utrolig rummelig for en minibil at være. Selv med en høj chauffør er der hæderlig benplads på bagsædet. Faktisk har Polo op til ti centimeter bedre benplads på bagsædet i forhold til konkurrenterne i miniklassen.
Bagagerummet er på 351 liter, hvilket er større end nogle biler i den større mellemklasse. Så selvom Polo er blandt de dyreste minibiler, så gør størrelsen, indretningen, udstyrsmulighederne og komforten, at den fortsat er en af miniklassens bedste biler.