BMW dropper hjælpemotor i i3

Batteriteknikken er nu blevet så god, at det ikke længere er nødvendigt med en lille benzinmotor til at øge rækkevidden, siger BMW.

BMW i3 i den nyeste udgave.
Nyt om biler

BMW opgraderer nu for anden gang batteriet i sin i3. Elbilen får dermed en officiel rækkevidde på 310 km efter den nye norm (WLTP).

Det er en forbedring på omkring 20 procent. Målt efter den gamle, og mere optimistiske norm kaldet NEDC er rækkevidden øget fra 300 til 359 km.

Den forøgede rækkevidde sker ved at øge batteriets størrelse fra 33 til 42 kWh.

Da i3 blev lanceret i 2013, hed den officielle rækkevidde 200 km efter datidens norm. Det er altså lykkedes BMW at øge rækkevidden 80 procent på fem år.

Det er altså lykkedes BMW at øge rækkevidden 80 procent på fem år.

Se mere: BMW i3 - elbil med reservemotor

Den nye, realistiske rækkevidde på 310 km får BMW til at droppe den særlige Rex-version. Det oplyser chefen for BMWi, Robert Irlinger, i et interview til Motor.

Det er en udgave, hvor der under gulvet ligger en tocylindret motorcykelmotor. Den fungerer som en generator, og kan producere så meget strøm, at bilen kan fortsætte nogenlunde normalt, når batteriet er tømt.

Se mere: BMW i3 - sporty miljøbil

Motor mener

BMWs tilbud om en rækkeviddeforlænger har hele tiden været en overgangsløsning. Den har nok mere været der for at fjerne rækkeviddeangsten hos potentielle kunder i elbilens barndom end reelt at skulle bruges.

Versionen med benzindrevet rækkeviddeforlænger fortsætter i produktion af hensyn til andre regioner i verden med længere mellem ladestandere, bl.a. Nordamerika.

Det nye, store batteri bliver standard i i3.

BMWs erfaring er nemlig, at sidst mærket forbedrede batteriet – men stadig tilbød det ’gamle’ batteri – valgte stort set ingen kunder den billige version med kort rækkevidde, siger Robert Irlinger.

Interesseret i BMW i3? Se mulighederne på biler.dk