Chevrolet Spark sendt til tælling

Chevrolet Spark er en udmærket bil, som bliver hæmmet af importørens manglende forståelse for sikkerhed.

Chevrolet Spark
Forpremiere

Motor mener: For dårligt at Chevrolet Spark introduceres uden ESC.

Chevrolet Spark kunne have været et spændende indspark i 100.000 kr. klassen. Men er det ikke fra starten. Importøren har valgt at introducere Spark uden det uundværlige sikkerhedsudstyr ESC til marts. ESC bliver standard et par måneder senere med en prisstigning til følge, og først da bliver den interessant.

Plastikkvaliteten er gedigen i forhold til prisklassen, og radioen har en stor drejeknap til volumen.
Plastikkvaliteten er gedigen i forhold til prisklassen, og radioen har en stor drejeknap til volumen.
Spark viser ellers gode takter med en kabinefinish, der er bedre end i konkurrenter som Suzuki Alto og Peugeot 107/Citroën C1/Toyota Aygo. Ejerne vil også glæde sig over et bagagerum på 170 liter, hvor man kan smide en indkøbspose eller taske ind uden besvær med hattehylden, i modsætning til konkurrenterne.

Pladsforholdene er gode i forhold til bilens størrelse, og der er fem seler, om end man skal være lille af statur for at side godt på anden række. Langbenede chauffører vil savne lidt lårstøtte, mens de fleste bilister vil sætte pris på, at det er let at komme ind og ud af bilen. Kun højeste udstyrsniveau har højdejusterbart rat, og rattet kan slet ikke justeres i længderetningen.

Håndtaget er skjult inde i bagruden, men det er uelegant løst og ødelægger udsynet skråt bagud.
Håndtaget er skjult inde i bagruden, men det er uelegant løst og ødelægger udsynet skråt bagud.
Generelt er Spark en nem bil at manøvrere rundt med, den drejer skarpt om hjørnerne og er relativt nem at parkere. Men udsynet skråt bagud er ringe, fordi dørhåndtaget er placeret inde i vinduesrammen. En løsning man sagtens kunne være foruden, da finishen ligger langt fra forbillederne Alfa 156 og Seat Leon. Det ser ganske enkelt ikke fikst ud.

Udstyrsniveauet er som udgangspunkt fint på basismodellen Life+, merprisen for LS-udstyrsvarianten vil afgøre, om man vil opgradere med blandt andet 12-volt udtag foran, fjernbetjent centrallås, sædevarme og højdejusterbart rat.

Herhjemme får Spark udvendigt håndtag på bagklappen, hvilket gør adgangen til bagagerummet nemmere.
Herhjemme får Spark udvendigt håndtag på bagklappen, hvilket gør adgangen til bagagerummet nemmere.
Motorvalget er enkelt, da Spark herhjemme kun sælges med firecylindret et-liters motor. Den er med andre ord ikke en kvik bil, men motoren passer godt til bilen.

En alvorlig anke er brændstoføkonomien, for Spark er opgivet til 19,6 km/l, og det er 2-3 km kortere pr. liter brændstof end konkurrenterne. Det koster både ved tanken, og når ejerafgiften skal betales.

Spark har fået fire stjerner i Euro NCAPs crashtest, primært takket være en meget flot sikkerhed for børn og i sidekollisionen. Frontalkollisionen er også udmærket. Men Spark får ikke fem stjerner, da ESC ikke er standard i nok lande.

Her kan du se, hvor det udvendige dørhåndtag hindrer udsynet skråt bagud.
Her kan du se, hvor det udvendige dørhåndtag hindrer udsynet skråt bagud.
Spark kunne have været en sikker scoring, men fordi der indledningsvis er set stort på den aktive sikkerhed, er der dømt straffespark. Og om bolden kommer i mål, afhænger af, om bilen bliver leveret med ESC.