Hvor sikker er din bil egentlig, hvis uheldet skulle være ude. Det er et spørgsmål mange danske bilister formodentligt ikke har lyst til at stille sig selv. Sandheden er, at rigtig mange af bilerne på de danske veje er langt fra så sikre, som de kunne have været. Det skyldes først og fremmest de danske bilafgifter, der gennem tiden har betydet, at danske bilkøbere oftest har haft mere fokus på prisen end på bilens sikkerhedsmæssige egenskaber. En anden konsekvens af, at Danmark er verdens dyreste land at købe bil i, har været, at danskerne har rigtigt mange gamle biler – faktisk er over 40 procent af bilparken ældre end 10 år. Det har konsekvenser i den virkelige verden. Dansk forskning fra DTU slog tidligere på året fast, at risikoen for at dø i en bilulykke er markant større i en ældre bil end i en ny. Konklusionen var, at hvis alle de, der i 2010 mistede livet bag rattet, havde kørt i en ny bil i stedet for den de nu engang forulykkede i, ville halvdelen have overlevet.
Men selv blandt de nye biler er der stor forskel på sikkerheden. De seneste crashtest fra den uafhængige testorganisation EuroNCAP viser, at sikkerheden også halter i de seneste års bedst sælgende bilmodeller på det danske marked. De storsælgende trillingbiler fra PSA og Toyota opnår i den seneste test kun tre stjerner – og det er for lidt til, at FDM kan anbefale, at man køber bilen. Men selv i en femstjernet lille bil vil man altid være mere udsat end i en femstjernet større bil. Derfor er det som udgangspunkt heller ikke ubetinget positivt, at afgiftssystemet har presset danskerne ned i de absolut mindste biler.
Det forlyder, at regeringen arbejder på et forslag til at ændre på bilafgifterne. I den sammenhæng finder FDM det meget vigtigt at pointere, at en kommende afgiftsreform ikke udelukkende skal handle om klima og miljø. Det at en ny bil er lille og miljøvenlig er ikke det samme som, at den er sikker at opholde sig i ude i trafikken.
FDM vil derfor fortsat presse på for, at en kommende afgiftsændring også tilgodeser sikkerheden i bilerne. Som det er i dag, gives der fradrag for radio og abs-bremser, men ikke for eksempelvis automatisk nødbremse eller vognbaneskift- og blindvinkelalarmer, hvilket med al tydelighed viser, at også på sikkerhedssiden, er tiden løbet fra det danske bilafgiftssystem.
FDM opfodrer politikerne til at lave en grundlæggende reform af bilafgifterne så værdibeskatningen opgives til fordel for en teknisk, teknologineutral afgift, der fremmer og ikke hæmmer bilisterne valg af energieffektive, miljøvenlig, sikre biler, der kan indfri de enkeltes transportbehov. Danskernes valg af mikrobiler er reelt et politisk dikteret fravalg af bedre, mere miljøvenlige, sikre og brugbare biler. Det bør laves om.