Nissan Qashqai - endnu bedre bestseller

Danmarks mest solgte SUV, Nissan Qashqai, er vitaliseret med nye motorer, bedre automatgear, mere sikkerhed og en mere avanceret skærm.

Nissan Qashqai fra siden
Forpremiere

BARCELONA Selvom salget af Nissan Qashqai stadig går strygende, er der givetvis mange, der har fravalgt bilen på grund af dens svage motor og det noget bøvlede CVT-gear. Men de bør give den nye Qashqai endnu en chance, for der er virkelig sket noget på disse områder.

Motor mener

Det har virkelig hjulpet. De nye benzinmotorer trækker flot og gør dieselmotoren uinteressant for de fleste. Men vælg helst Qashqai med automatgear!

De gamle benzinmotorer er skrottet til fordel for en ny 1.3-liters benzinmotor, der kendes fra både Renault og Mercedes. Den kommer i to udgaver med henholdsvis 140 og 160 hk og bidrager til en virkelig lækker oplevelse af bilen. Sidstnævnte fås endda med et nyt automatgear af dobbeltkoblingstypen og erstatter dermed den gamle trinløse CVT-gearkasse, der ikke gjorde noget godt for biloplevelsen.

Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er

Vi har prøvet udgaverne med både manuelt gear og automatgear, og selvom automatgearets skiftemønster ikke er til et 12-tal, der ikke er skiftegreb bag rattet, og automatgearets gearstang manuelt skal sættes i ’P’, når man parkerer, er den korte konklusion, at man alligevel bør vælge udgaven med automatgear og glemme resten af modellerne.

Det viste den første prøvekørsel af bilen, hvor vi også fik genoplevet bilens udmærkede køreegenskaber og komfort. Ikke mindst indretningen omkring førerpladsen er fin, og med et stort glastag, lækre sæder og masser af udstyr virker Qashqai som en ny bilmodel.

Nissan Qashqai kabine
Instrumentbordet er uændret med samme skærm i midten som før. Materialerne er udmærkede at røre ved, og funktionaliteten er glimrende.

Ny skærmløsning kan mere

I kabinen er der er også kommet forbedringer. Umiddelbart kan man ikke se det, for skærmen er den samme 7-tommers skærm, man hidtil har fået med i købet. Men teknikken bag er skiftet ud, og en kraftigere processor giver hurtigere skift mellem menuerne.

Det giver bl.a. mulighed for at få den med et TomTom-navigationsanlæg med løbende oplysninger om trafikken, og der er mulighed for at benytte Apple CarPlay. Og henter man Nissans app til sin telefon, kan man sende adresser til bilens navigationsanlæg fra telefonen, så de er klar, når man sætter sig bag rattet.

Nissan tilbyder heldigvis stadig danske menuer og dansk tale.

Læs også: Motors test af VW T-Roc

Man kan også indrette skærmen, så den kun viser de funktioner, man benytter til daglig. Fra den omtalte app kan man også se, hvor bilen er parkeret, og man kan blive guidet de sidste meter til bestemmelsesstedet.  Nissan tilbyder heldigvis stadig danske menuer og dansk tale.

Nissan Qashqai skærm
Den store 7-tommers skærm er uændret, men teknikken bag er forbedret. Nu er der mulighed for TomTom-navigation samt en bedre kommunikation mellem bilen og smartphonen.

Mere sikkerhed på vej

På udstyrssiden er der kommet en længe ventet mulighed for at bestille alle motorversioner med adaptiv fartpilot. Med manuelt gear virker den ned til ca. 30 km/t. Med automatgear arbejder den sammen med Nissans Pro-Pilot system, der både styrer hastigheden helt ned til stilstand, og hjælper med at holde bilen i sporet hele tiden.

Vi kunne ikke prøve den funktion, da den først kommer til foråret, men vi har prøvet det i andre Nissan-biler, og det fungerer godt. Så en god ide er at vente med købet, til Nissan Qashqai kan leveres med det udstyr.

Læs også: Motors test af Peugeot 3008 - årets bil og biltype

Ellers er det fortsat sådan, at man vælger udstyr ved at gå et udstyrsniveau op. Billigste hedder Visia og indeholder nødbremse, men ikke den nye skærmløsning. Nissan lokker med små prisspring mellem de fem udstyrsniveauer, og de byder hver især på masser af mere udstyr, så man let kan finde en udstyrsversion, der passer til ens behov. En topudgave med alt i udstyr, 160 hk og automatgear koster ca. 370.000 kr., og det er konkurrencedygtigt.

Nissan Qashqai gear
Som noget nyt er automatgearet blevet en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse. Den skifter meget bedre end den gamle CVT-løsning, men er dog ikke på højde med de bedste i klassen.

Firehjulstræk og diesel er nedprioriteret

Mens Nissan har satset meget på de nye benzinmotorer, der opfylder alle nye emissionskrav, er det på dieselsiden endnu sparsomt med udvalget. I første omgang dukker en let modificeret 1.5-liters motor op, og senere kommer en lidt kraftigere 1.7er med 150 hk. Den store dieselmotor bliver eneste udgave med firehjulstræk, og da er det i forbindelse med den gamle CVT-gearkasse.

Bliv medlem og få Motor

Alle dieseludgaver er udstyret med teknologi, der sikrer, at de lever op til de nyeste miljøkrav, men da benzinmotorerne er blevet både lækre og økonomiske, er det svært at argumentere for valg af diesel. Heller ikke på trækvægten vinder man noget her, da både benzinudgaverne med 160 hk og dieseludgaverne må trække 1.500 kg.

I forhold til den gamle udgave af Qashqai er prisen steget mellem 7.000 og 11.000 kr. lidt afhængig af udstyrsvariant.

Nissan Qashqai bagfra

Nissan Qashqai

18,9 km/l
Benzin
249.990 kr.
  • Pris
  • Indretning
  • Førerplads
  • Ikke friskluft til bagsædet
  • Ikke skærm i Visia-udstyrsniveauet
  • Påhængsvægt
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.3 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    121 g/km
  • Effekt
    140 hk
  • Moment
    240 Nm
  • Topfart
    193 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.300 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.300 kg
  • Bagagerum
    430 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:439 cm B:181 cm H:159 cm

Sikkerhed

2014
Luk