Mazda CX-30 – modigt design

En helt ny SUV fra Mazda skal bringe det japanske bilmærke ind på det marked, hvor der netop nu er størst aktivitet. Meget udstyr og en avanceret motor er to stærke kort, der sammen med et modigt design skal lokke kunderne til.

Mazda CX-30 placerer sig midt i det populære SUV-segment.
Forpremiere

FRANKFURT Det er imponerende at se, hvordan Mazda med sit modige design lancerer biler, der formår at tale til hjertet, som var det et italiensk bilmærke.

Motor mener

Mazda CX-30 er en SUV lige til danske behov. Større end CX-3 og billigere end CX-5. Og så kører den virkelig godt, er flot indrettet og ganske rummelig.

Denne gang er det en helt ny SUV, der har forladt den japansk/tyske designafdeling for at sætte kurs mod blandt andet danske kunder.

Og her venter formentlig en varm modtagelse, for CX-30, som er navnet på den nye model, har en størrelse, en form og ikke mindst en pris, der passer lige ind på det danske marked.

Mazda CX-30 er en SUV, der er bygget over Mazda 3, og som i størrelse og pris skal konkurrere mod blandt andre Nissan Qashqai og Audi Q2.

Navnet er ikke helt logisk, idet bilen placerer sig mellem CX-3 og CX-5 - CX-4 er optaget af en kinesisk Mazda-model. Med en akselafstand på 2,66 m placerer CX-30 sig tættere på CX-5 end CX-3.

Se mere: Mazda 3 - en ener

En højere siddeposition og bedre plads ved både bagsæde og bagagerum end i Mazda 3 er det nyttige udbytte, og bilen fås med firehjulstræk.

Mazda CX-30 er en ny SUV, der er bygget over Mazda 3. En højere siddeposition og bedre plads ved både bagsæde og bagagerum er det nyttige udbytte.
Mazda CX-30 er en ny SUV, der er bygget over Mazda 3. En højere siddeposition og bedre plads ved både bagsæde og bagagerum er det nyttige udbytte.

Udstyr for alle pengene

Billigste udgave koster 275.000 kroner, og så får man en benziner med 122 hk og manuelt gear i laveste udstyrsniveau, Sense.

Mazda CX-30 er en SUV, der er bygget over Mazda 3, og som i størrelse og pris skal konkurrere mod blandt andre Nissan Qashqai og Audi Q2.

Men ret opsigtsvækkende er selv dette udstyrsniveau meget omfattende med bl.a. masser af sikkerhedsudstyr, adaptiv fartpilot og et imponerende headup-display.

Se mere: Nissan Qashqai - danskernes foretrukne SUV

Derudover er der LED-forlygter, en stor skærm med navigationsanlæg og Apple Carplay samt andet udstyr, man normalt skal betale en hel del ekstra for. Det er uden tvivl et godt køb.

Med flotte LED-lygter både for og bag er designet af CX-30 blevet yderst vellykket.
Med flotte LED-lygter både for og bag er designet af CX-30 blevet yderst vellykket. På nær billigste udgave er bagklappen elektrisk manøvreret.

Trods dette flotte grundniveau giver det alligevel mening at se i retning af topudgaven, Cosmo. Her får man for få penge suppleret udstyrslisten med elbagklap, bakkamera, nøglefri adgang, læderindtræk og eljusterbart førersæde samt et forrygende Bose musikanlæg.

Så ligger prisen på 314.000 kroner med samme motor. Et sekstrins automatgear koster 22.000 kroner ekstra.

VIDEO: Se den nye CX-30

Ny motor imponerer

Men det er egentlig hverken den nævnte toliters benzinmotor eller dieseludgaven, der imponerer mest, selv om de klarer sig godt. De står nemlig begge i skyggen af en nyudviklet toliters benzinmotor med en helt ny teknik, der populært sagt kombinerer benzinmotorens brændstoftype med dieselmotorens høje kompression.

Se mere: Frisk forsmag på næste Mazda 3

Navnet CX-30 er ikke helt logisk, idet bilen placerer sig mellem CX-3 og CX-5. Men CX-4 var optaget af en særlig kinesisk Mazda-model.
Navnet CX-30 er ikke helt logisk, idet bilen placerer sig mellem CX-3 og CX-5. Men CX-4 var optaget af en særlig kinesisk Mazda-model.

Det høje tryk bevirker, at benzinen selvantænder uden brug af tændrørets normale gnist. Det gør det muligt at køre med en ekstrem mager blanding af benzin og luft til gavn for en noget bedre benzinøkonomi.

Den nye motorkonstruktion har således et lavere CO2-udslip end dieselmotoren, hvilket er ret bemærkelsesværdigt.

Se mere: Audi Q2 - trendy mini-SUV

Mazda kalder den nye motor Skyactiv-X, og den er uden turbolader, men yder alligevel 180 hk, hvilket er ganske pænt. Med manuelt gear kører den næsten 17 km pr. liter.

Bag det store Mazda-logo i fronten gemmer sig en radar, der benyttes både til nødbremsen og den adaptive fartpilot, der er standard i alle udgaver.
Bag det store Mazda-logo i fronten gemmer sig en radar, der benyttes både til nødbremsen og den adaptive fartpilot, der er standard i alle udgaver.

I Cosmo-udgave og med automatgear koster den 369.000 kr., men kører så 1,5 km kortere pr. liter.

Den nye motor gav et meget positivt indtryk ved vores prøvekørsel. Særligt motorlyden giver mindelser om en velproportioneret benzinmotor, mens dens kraftige bundtræk efterlader et indtryk, der mest minder om det, man finder i en god dieselmotor.

Vi prøvede den både med manuelt og automatisk gear, og her var det særligt sidstnævnte kombination, der gav et stort smil i ansigtet.

Førerpladsen er velordnet og øverst på instrumentbordet findes den store skærm til bl.a. det standardmonterede navigationsanlæg. Skærmen er ikke trykfølsom og styres i stedet fra en drejeknap mellem forsæderne.
Førerpladsen er velordnet og øverst på instrumentbordet findes den store skærm til bl.a. det standardmonterede navigationsanlæg. Skærmen er ikke trykfølsom og styres i stedet fra en drejeknap mellem forsæderne.

God siddeposition

Uanset om man vælger CX-30 med den ene eller den anden motor, får man en bil med en højere siddeposition, end den man oplever i f.eks. Mazda 3. Det giver en ubesværet ind- og udstigning ligesom udsynet i trafikken er forbedret.

Ved bagsædet er der rimelig plads, og i bagagerummet er der 430 liter – ikke langt fra det man finder i den store CX-5, som er mellem 75.000 og 100.000 kr. dyrere.

Se flere forpremierer fra Motor

Der er rimelig plads ved bagsædet, hvor to voksne fint finder plads ved siden af hinanden. Kardantunnellen er moderat i sin højde, og der er friskluftdyser til bagsædet mellem de to forsæder.
Der er rimelig plads ved bagsædet, hvor to voksne fint finder plads ved siden af hinanden. Kardantunnellen er moderat i sin højde, og der er friskluftdyser til bagsædet mellem forsæderne.

Køreindtrykket var efter en god lang tur i omegnen af Frankfurt positivt. Særligt bilens robuste håndtering af sving og kurver efterlod et indtryk af en velbygget bil. Og selve betjeningen af bilen er så ligetil, at man hurtigt vil føle, at man aldrig har kørt i andet.

Vi vil derfor beskrive CX-30 som en vellykket og velkørende bil, med et moderne, modigt design, masser af udstyr og en god brugsværdi.

Den skal vi nok se mere til, når den dukker op til september herhjemme.

Bagagerummet har god plads. Det rummer 430 liter, og bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele.
Bagagerummet har god plads. Det rummer 430 liter, og bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele.

 

Mazda CX-30

Mazda CX-30

16,9 km/l
Benzin
322.000 kr.
  • Køreegenskaber
  • Udstyr
  • Siddeposition
  • Ingen App-opkobling
  • Påhængsvægt (1300 kg)
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    133 g/km
  • Effekt
    180 hk
  • Moment
    224 Nm
  • Topfart
    204 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.368 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.300 kg
  • Bagagerum
    430 liter
  • Akselafstand
    266 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilens garanti er op til 100.000 km
  • Mål
    L:440 cm B:180 cm H:154 cm
Luk