Nye færger sejler længere på literen

Nye biler kører længere på literen for hver ny generation, men nye færger kan også blive markant mere brændstoføkonomiske. Og senere kan de sejle kun på strøm.

M/F Berlin går i drift i midten af maj.
Bilist
Bilfærger er en temmelig forurenende transportform i forhold til, hvis bilerne kører selv på asfalt. Men færgerne kan faktisk gøre store fremskridt.
 
Skibsmotorer og skibsskrog er blevet mere effektive med årene. Desuden har Scandlines erstattet en motor med et batteri. Foto: Claus Lillevang
Skibsmotorer og skibsskrog er blevet mere effektive med årene. Desuden har Scandlines erstattet en motor med et batteri. Foto: Claus Lillevang
Det viser Scandlines med indsættelsen af sine nye dobbeltdækkere på ruten Gedser-Rostock.
 
Brændstofforbruget på de nye færger er 25 procent lavere end på de gamle, oplyser en Scandlines-specialist.

75 procent mindre brændstof pr. bil

Når man så indregner, at de nye færger kan transportere 130 procent flere biler, er brændstofforbruget reelt faldet med omkring 75 procent, siger han.
 
Sammenligningen gælder mellem de helt nye Berlin- og Copenhagen-færger og de 36 år gamle Prins Joachim og Kronprins Frederik.

Hybridteknik hjælper

Også når det gælder sod er de nye færger markant mere miljøvenlige end de gamle. Det kræver nye EU-regler. Derfor slipper passagererne på M/F Berlin for dette skilt - og tilsmudsningen. Scandlines bruger stadig heavy fuel, som er meget beskidt, men en "scrubber" renser røgen effektivt. Foto: Torben Arent
Også når det gælder sod er de nye færger markant mere miljøvenlige end de gamle. Det kræver nye EU-regler. Derfor slipper passagererne på M/F Berlin for dette skilt - og tilsmudsningen. Scandlines bruger stadig heavy fuel, som er meget beskidt, men en "scrubber" renser røgen effektivt. Foto: Torben Arent
Scandlines har bl.a. forbedret brændstoføkonomien med hybridteknik magen til den, der benyttes på Rødby-Puttgarden-færgerne. Hybridteknikken minder i princippet meget om den, der bruges i bl.a. Toyota Prius.
 
I færgernes tilfælde kan man ofte slukke en af de store dieselmotorer, når batteriet hjælper til. Dermed er kun en af de fire motorer i gang under ind- og udsejling.

Opladningshybrider

Men færgerne kan med tiden gøres endnu mere elektriske, mener Scandlines. Næste skridt bliver, at Gedser-Rostock-færgerne bygges om til opladningshybrider. Ved at installere flere batterier og lynlade de 15 minutter, færgerne ligger i havn, kan de første og de sidste 20 minutter af den 105 minutters tur foregå helt elektrisk.
 
Senere endnu – ved at indbygge flere og bedre batterier – kan færgerne blive helt elektriske. Scandlines angiver ingen tidshorisont for de to mulige trin.