Tyske bilkøer har vokseværk

2016 blev endnu et stor år på de tyske motorveje med rekordmange Staus. I alt voksede bilkøerne med 20 procent i forhold til året før. Lagt sammen nåede de mere end 34 gange rundt om jorden.

Lagt sammen nåede bilkøerne på de tyske motorveje sidste år mere end 34 gange rundt om jorden.
Trafik

De berygtede Staus på den tyske Autobahn vil tilsyneladende ingen ende tage. Således blev 2016 endnu et kedeligt rekordår på de tyske motorveje, hvor køerne voksede med 20 procent i forhold til 2015.

Ifølge FDMs tyske søsterklub ADAC registrerede man sidste år 694.000 bilkøer svarende til 1.901 køer hver dag året rundt. Lagt sammen udgjorde de mange bilkøer 1.378.000 km, hvilket svarer til godt 34 gange rundt om jorden. I alt holdt bilisterne på den tyske Autobahn sidste år i kø i 419.000 timer.

Som tidligere år var det især i de folkerige delstater som Nordrhein-Westfalen, Bayern og Baden-Würtemberg, at bilisternes tålmodighed blev sat på prøve. De tre delstater tegnede sig for til sammen 60 procent af alle bilkøerne.

Sort fredag

Mens det tidligere år har været dagene omkring påske, der har været sortest for de tyske bilister, var fredag den 30. september årets værste med sammenlagt 11.200 km kø på motorvejene. Den ’sorte-fredag’ faldt op til en forlængede weekend omkring den tyske genforening 3. oktober, der er helligdag i Tyskland. I det hele taget var fredag med i gennemsnit 5.000 km Stau ugens værste. Til sammenligning ’slap’ bilisterne mere nådigt på lørdage med i gennemsnit 1.650 km kø.

Længste enkelt kø blev registreret fredag den 29. juli på Autobahn A7 mellem Hannover og Hamborg, hvor køen nåede en længde på 35 km.

LÆS OGSÅ: Tysk Stau-rekord: 1,1 millioner km kø

Mere pres på vejene i 2017

Hårdest ramt var månederne september, juli og august. Ifølge ADAC skal en del af forklaringen findes i Tysklands stigende popularitet som rejsemål og gennemfartsland.

Rekordåret til trods forventer ADAC, at presset på de tyske veje stige yderligere i 2017. Derfor opfordrer man til, at vejarbejde afsluttes hurtigst muligt og i videst muligt omfang finder sted om natten. Mest presserende er dog at få gjort noget ved det efterslæb og de mange flaskehalse, der er på store dele af tyske motorvejsnet, mener ADAC.

LÆS OGSÅ: Langvarigt vejarbejde nord for Hamborg