Af Torben Arent
nyhedsredaktør, Motor
Bilshows drejer sig især om de uafladeligt nypudsede biler. Men når der er tale om udstillinger i verdensligaen, så som det årlige Salon de l’Auto i Genève, er det også et samlingssted for topchefer og eksperter fra den globale bilindustri med milliarder og atter milliarder af euro i omsætning.
Bilbranchens folk, analytikere og mediefolk har som vanlig nok at tale om, når larmen fra endnu en bilafsløring er tonet ud, eller når de mødes i korridorerne.
Samtaleemne nr. et: Er det en klog alliance, General Motors (Opel/Chevrolet) har indgået med PSA Peugeot-Citroën? Et samarbejde om biludvikling, indkøb og logistik, som blev præsenteret lige inden biludstillingen.
Finansanalytikerne er lunke. Der bliver jo ikke lukket overflødige fabrikker. Hvilket tyske og franske toppolitikere nok skal sikre sig, ikke sker. Især hvis den givtige produktion flytter til nabolandet.
GMs og PSAs folk på udstillingen er naturligt nok positive. Vi sparer på udvikling og indkøb og kan låne hinandens teknologier, siger de. Første biler med fælles DNA ser bilkøberne om fire år.
PSAs nuværende venner – BMW, Toyota, Fiat og Mitsubishi – prøver nok at få svar på, om de kan fortsætte med at være venner, når de nuværende samarbejdsaftaler løber ud.
Og hvem forlover sig næste gang? Fiat-chefen erklærede under udstillingen sin kærlighed til Mazda og Suzuki.
Emne nr. to for bilbosserne: Hvordan klarer de sig i den konstante konkurrence om at skære ned på CO2-udledningen? Fiat kunne under udstillingen bekendtgøre, at Fiat-mærket og Fiat-koncernen fører med hhv. 118 og 123 gram CO2 i 2011.
Og nok så interessant: Har noget hørt noget om, hvordan og hvornår EU Kommissionen vil indføre nye regler for måling af forurening og brændstofforbrug? Noget er på vej, og det kan koste mange penge og forskyde styrkepositionen bilkoncernerne imellem. Bilkøberne kan til gengæld se frem til mere realistiske forbrugstal.
Samtaleemne nr. tre og fire er nogle af de trivielle: Bilsalget i Europa ser ud til at falde - måske fem procent i år. Det er noget skidt. Og gør et andet kronisk problem endnu større: Bilfabrikerne i Europa har en voldsom overkapacitet. I Genève talte de om, hvordan EU kan hjælpe med en "tilpasning".
Emne fem kunne være: Hvor dælen blev kineserne af? Et eller to mærker har været repræsenteret konstant i snart ti år. BYD, Great Wall, DR m.fl. I år er der slet ingen. Betyder det, at de europæiske, japanske og koreanske mærker har fred mange år endnu?
Endelig kan det tænkes, at nogen har tænkt, at det var trist, at Saab for første gang ikke er med på en Genève-udstilling. Eller bemærket at det er sidste gang, Daimlers dødsdømte Maybach-mærke er til stede.