Lidt flere klagesager ved Ankenævn for biler

Løbske værkstedsregninger og forhandleres manglende vilje til at udbedre fejl er blandt de hyppigste årsager til sager hos Ankenævn for biler. Flere virksomheder ender i skammekrogen, viser nævnets årsberetning.

Upræcise salgsannoncer er årsag til, at mange brugtbilkøb havner hos Ankenævn for biler
Bilist

Går bilkøbet skævt, eller slår værkstedsbesøget knuder, kan det godt betale sig at sende sagen forbi Ankenævn for biler. Det viser ankenævnets årsberetningen for 2018.

Nævnet gør det nemmere og billigere at få sin sag afgjort fremfor at skulle forbi domstolene

Her modtog man sidste år 599 sager fra forbrugere, hvoraf de 74 procent var klager over køb af bil, mens de 26 procent handlede om reparationer eller andre serviceydelser.

Af de sager, der ikke blev forligte, men behandlet af nævnet, fik forbrugerne medhold i knap halvdelen, 45,1 procent.

Læs også: Tjekliste når du køber brugt bil

Ankenævn løser sager

”Årsberetningen bekræfter, hvorfor Ankenævn for biler er et vigtig nævn for forbrugerne. Nævnet gør det nemmere og billigere at få sin sag afgjort fremfor at skulle forbi domstolene, og det har vist, at det faktisk får løst de problemer, der opstår mellem forbrugere og forhandlere og værksteder. Der er ingen tvivl om, at det har gjort det mere trygt at handle bil,” siger afdelingschef i FDMs juridiske rådgivning, Lennart Fogh.

Læs også: Lad FDM gennemgå din slutseddel

Risikerer gabestok

Ifølge årsberetningen handlede en stor del af sidste års klager om virksomheder, der ikke er medlemmer af brancheorganisationerne, der er med i nævnet.

Om Ankenævn for biler

  • Ankenævnet er et internetbaseret forbrugerklagenævn
  • Behandler forbrugerklager af køb af biler på over 10.000 kr. og værkstedsregninger på over 1.500 kr.
  • Består af FDM, Bilbranchen i DI, AutoBranchen Danmark og Dansk Bilbrancheråd samt et formandskab, der består af en retspræsident og en byretsdommer
  • Der kan klages over alle bilforhandlere og værksteder, uanset om de er medlem af Ankenævn for biler
  • Det koster 400 kr. i gebyr at få en sag behandlet. Får man medhold, får man gebyret retur.
  • Læs mere på www.bilklage.dk

Det giver ofte en mere besværlig og længere behandlingstid. Blandt andet fordi virksomhederne enten ikke forstår eller accepterer ankenævnet. Ofte er de også svære at komme i kontakt med.

Læs også: Sådan klager du over værkstedet

Derudover peger Ankenævn for biler på uklare aftaler som årsag til mange af sagerne. Det kan eksempelvis være, hvis man ikke klart aftaler pris og reparationens omfang, når bilen er på værksted.

Efterlever en forhandler eller et værksted ikke nævnets afgørelse, kommer det i det såkaldte udhængsskab.

Kontakt FDMs rådgivning

Uklare aftaler

”Mange af de sager, der ender i Ankenævn for biler, kender vi også fra FDMs egen rådgivning. Det kan være sjuskefejl i salgsannoncer, som betyder, at bilen ikke svarer helt til annoncen, eller sager om reparationer og regninger, som løber løbsk. Det er problemer, som kan undgås, hvis blot forbrugerne, men især branchen, er mere grundige og husker at lave klare aftaler,” siger Lennart Fogh.

Læs også: FDM reparationsaftale med værkstedet

Sådan undgår du, at tingene går skævt 

  • Få lavet en FDM brugtbiltest eller få en uvildig fagmand til at gennemgå bilen for dig – en brugtbiltest er bilens tilstandsrapport
  • En bilhandel kan normalt ikke fortrydes. Skriv derfor kun slutsedlen under med forbehold for FDMs godkendelse. FDM finder fejl og mangler i langt over halvdelen af de slutsedler, vi gennemgår
  • Lav en klar aftale - gerne på skrift - med værkstedet om, hvad der skal laves på bilen og til hvilken pris. Brug FDMs reparationsaftale, så er hverken du eller værkstedet i tvivl om, hvad I har aftalt