Nedtur for Tesla og Dacia i AutoIndex 2021

I årets AutoIndex-undersøgelse er bilejerne ikke så tilfredse som hidtil. De fleste bilmærker er gået tilbage og trækker gennemsnittet ned. Tesla og Dacia, der debuterede i undersøgelsen sidste år, har oplevet de største nedture

AutoIndex 2021
Bilist

Sidste år var et jubelår i AutoIndex-undersøgelsen, der måler, hvor tilfredse bilejerne er med deres biler. Den gennemsnitlige tilfredshed var rekordhøj, og alle bilmærker med undtagelse af to gik frem. Lidt af en bedrift og meget sigende for udviklingen siden den første undersøgelse i 2003.

Bilerne er over årene blevet bedre, og det samme er servicen hos forhandlere og værksteder, der spørges til i de næsten 100 spørgsmål, som bilejere svarer på i den årlige undersøgelse, som Loyalty Group står bag. Men i år er gennemsnittet er faldet.

Kun syv af de 23 bilmærker i undersøgelsen går frem i forhold til sidste år. Flere end halvdelen går tilbage. De to største nedture ses hos de to bilmærker, der var med i undersøgelsen for første gang sidste år. Nemlig Tesla og Dacia.

Infografik der viser samlet score i AutoIndex 2021

Tæsk til Tesla

Tesla bragede dengang ind i AutoIndex-undersøgelsen på en sjetteplads lige i hælene på de andre luksusmærker. Men stærkstrøm er vendt til svagstrøm for det rene elbilmærke, der er gået 2,5 procent tilbage. Det klart største fald i årets AutoIndex. Faldet fra 888 indekspoint ud af 1.000 mulige sidste år til 866 point i år rækker blot til en plads som nummer 11 blandt de 23 mærker.

Tilbagegangen og den middelmådige placering skyldes formentlig ikke, at begejstringen for bilerne er falmet, men derimod den ringe service.

Sådan findes
resultaterne i AutoIndex

I årets første måneder har 21.000 danske bilejere besvaret flere end 120 spørgsmål om deres bil, værksted, forhandler mv. i den årlige AutoIndex-
undersøgelse. Svarene er indsamlet og bearbejdet af rådgivningsvirksomheden Loyalty Group, der står bag undersøgelsen.

Besvarelserne er givet
i form af vurderinger på
en skala fra 1 til 7 og
omregnet til indekspoint op til 1.000.

Den samlede tilfredshed med bilmærkerne er en sum  af fire kategorier: Vurdering af bilen vægtes med 40 procent, mens vurdering af forhandler, værksted og loyalitet over for bilmærket vægter hver
20 procent.

Meget bedre går det ikke for Dacia, der sidste år var nummer 19, men i år er næstsidst. Faldet er på 1,6 point og er det næststørste fald i forhold til sidste års undersøgelse.

Fiat med fremgang

Dacia undgår kun med nød og næppe sidstepladsen, som igen i år indtages af Fiat. Det er dog lige ved og næsten, for Fiat er sølle fem point efter Dacia. Endnu mere ærgerligt er det for den ellers så solide bundprop, at Fiat faktisk er årets højdespringer, men fremgangen på 1,5 procent er lige akkurat ikke nok til at rykke en plads frem.

I toppen er det igen BMW, der løber med sejren, og det tyske bilmærke er igen efterfulgt af Mercedes-Benz. Førstepladsen har ikke været i fare, da BMW er et af de mærker, der er gået frem – dog kun med et enkelt indekspoint – mens Mercedes-Benz er gået to indekspoint tilbage. 15 point skiller nu de to.

Toyota er ny på tredjepladsen. Mærket har overhalet Volvo, der er nede på fjerdepladsen efterfulgt af Audi, der ligesom sidste år er nummer fem.

Gennemsnittet for alle undersøgelsens bilmærker ligger på 866 indekspoint og er faldet med to indekspoint – eller 0,2 procent – og selvom det er pænt, så er bilejerne altså ikke helt så tilfredse som hidtil.

Meld dig ind i FDM

Tak for indsatsen

Blandt de mange bilejere, der har besvaret spørgsmålene i AutoIndex 2021, er der trukket lod om følgende præmier, og de heldige vindere er:

Rejsegavekort på 10.000 kr. til FDM travel

Stinne Funch, Jægerspris

Rejsegavekort på 5.000 kr. til FDM travel

Bjarne Elnegaard, Svendborg

Charlotte Rilau, Ballerup

Ove Noe Myrup, Viby J

Hør podcast om AutoIndex 2021

Frigear er FDMs podcast om biler og livet som bilist. I denne episode taler vi om årets AutoIndex – og dykker ned i, hvad danske bilejere egentlig mener om deres bilmærke.

Lyt her

Læs mere om AutoIndex i seneste udgave af Motor.

Du finder det på linket herunder.