Det er ikke ligegyldigt, hvem der laver forbedringer på din bil. Hvis et ikke-mærkeværksted installerer software i din bil, kan den blive slettet ved næste opdatering.
”Når der sker en eftermontering, hvor der skal kodes software på bilen, kan denne opdatering blive slettet eller ignoreret, når der kommer nye og autoriserede opdateringer, som producenten lader mærkeværkstedet installere”, forklarer jurist i FDM Rådgivning Kristina Weile.
Det kan betyde, at det eftermonterede udstyr ikke længere fungerer, eller at der opstår andre fejl på bilen.
”Det kan f.eks. betyde, at start-stop-funktionen eller andre softwarestyrede funktioner pludselig ikke fungerer hver gang. Det kan i nogle tilfælde være umuligt at rette op på, da man ikke konkret kan finde fejlene, fordi software ikke taler sammen”.
Svært at få erstatning
Vil man f.eks. have en adaptiv fartpilot eller chiptuning, er der tale om en konstruktiv ændring på bilen, der skal godkendes ved et registreringssyn.
”Det vil kræve, at producenten kan godkende ændringen på bilen, og det er der en risiko for ikke sker”, påpeger FDM-juristen.
Herefter risikerer man at stå tilbage med et system, der måske ikke virker, og med en bil, der ikke er lovlig.
”Man får svært ved at rette et krav mod firmaet, der har leveret udstyret, og mod mærkeværkstedet, der ikke vil anerkende det. Kører man i en ulovlig bil, kan det få forsikringsmæssige konsekvenser, og når man ændrer på bilen, er der risiko for, at garantien kan bortfalde”, siger Kristina Weile.
Få det på skrift
Vil du ændre på bilen, bør du derfor sikre dig, at virksomheden, der eftermonterer og foretager kodningen, får registreringssynet det eftermonterede udstyr og står inde for på skrift, at det er kompatibelt med bilen. Så vil du efterfølgende kunne gøre krav gældende.
I den nye købelov, der efter planen skal træde i kraft 1. januar 2022, er der lagt op til, at software ved eftermontering skal være kompatibelt med bilens, så bilejeren har en bedre mulighed for at klage til værkstedet, der eftermonterer udstyret.