Apcoa tog overpris for parkering i to år: Sådan får du dine penge tilbage

Er du en af de bilister, der har betalt for meget for at parkere i 16 parkeringshuse hos Apcoa, kan du nu få dine penge tilbage. Forbrugerombudsmanden har vurderet, at parkeringsselskabet har haft en urimelig betalingsmetode i mere end to år.

Apcoa tog overpris for parkering i to år: Sådan får du dine penge tilbage
Bilist

Har du betalt for meget for at parkere hos Apcoa i perioden fra den 16. november 2017 til den 17. februar 2020, så har du mulighed for at få dine penge tilbage.

Det sker, fordi Forbrugerombudsmanden har vurderet, at Apcoa har benyttet en betalingsmetode på 16 parkeringspladser, der var urimelig.

Parkering på pladserne kostede en takst pr. påbegyndt time. Når bilisten betalte med kort i betalingsautomaterne, skulle de vælge et beløb ved at klikke på forskellige værdiknapper på skærmen.

Oversteg det valgte beløb timetaksten for et helt antal timer, trak Apcoa hele det valgte beløb fra betalingskortet, men gav kun forbrugeren ret til parkering i det hele antal timer. Det overskydende beløb udløste altså ikke mere parkeringstid.

Burde have trukket det præcise beløb

På den måde blev beløb fra 22 kr. og op til 43 kr. alle modsvaret af én times parkering. Det er den overpris, som selskabet nu betaler tilbage til bilisterne.

”Forbrugerne skal selvfølgelig ikke betale for noget, de ikke får. Med et betalingskort er det jo netop muligt at trække præcise beløb, som svarer til parkeringstiden. Vi har vurderet, at opkrævning af beløb ud over prisen er et urimeligt aftalevilkår, når man betaler med betalingskort. Forbrugerne har dermed krav på at få de penge tilbage, som de uretmæssigt har betalt”, forklarer Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

Apcoa benytter ikke længere betalingsmetoden, der eksisterede i en overgangsperiode, hvor betalingen gik fra møntindkast til kort i betalingsautomaterne.

"Vi har igennem længere tid være i konstruktiv dialog med Forbrugerombudsmanden om den nævnte sag. Forbrugerombudsmanden er kommet frem til, at der har været visse problematikker med den betalingsform. Den samme prisstruktur var i orden ved betaling med kontanter, men ikke ved betaling med kreditkort. På den baggrund har vi for god ordens skyld valgt at tilbagebetale pågældende beløb", forklarer Michael Christensen, adm. direktør i Apcoa Parking Danmark.

Sådan får du dine penge tilbage

Har du parkeret på en af de 16 parkeringspladser i perioden fra den 16. november 2017 til den 17. februar 2020, og mener, at du har betalt for meget for din parkering, skal du kontakte Apcoa, via denne formular:

https://apcoaparking.apcoa.dk/kontakt/tilbagebetaling

Du skal have dokumentation for din parkering, f.eks. kontoudtog, men allerhelst billetten.

"Det fremgår af vores kontaktformular, at foto/kopi af p-billetten skal fremsendes, da det ikke ud fra alle kontoudtog vil være muligt for os at lokalisere pågældende betaling og derved tilbagebetale de omtalte beløb. Såfremt parkanter henvender sig med ufuldstændig dokumentation, vil vi naturligvis gøre vores ypperste for at finde frem til pågældende betaling eller hjælpe parkanten med at fremsende relevant information", forklarer parkeringsselskabet.

Den urimelige betalingsmetode foregik på følgende 16 parkeringspladser:

  • Løvenørnsgade 12, 8700 Horsens
  • Grønnegade Nord, 7400 Herning
  • Lautrupsgade, 2100 København Ø
  • Nyropsgade 6, København V
  • Dytmærsken 9, 8900 Randers
  • Dæmningen 23, 7100 Vejle
  • Otto Busses Vej 5A, 2450 København SV
  • Kajakvej ved Havnepladsen, 2770 Kastrup
  • Scandic Jacob Gade, 7100 Vejle
  • Europaplads 16, 8000 Aarhus C
  • Thit Jensens Gade 1-34, 8000 Aarhus C
  • Ny Banegårdsgade 46, 8000 Aarhus C
  • Dampfærgevej 8-10, 2100 København Ø
  • Kjellerups Torv 10-22, 9000 Aalborg
  • Strynøgade 5-7 P-kælder, 2100 København Ø

FDM er tilfreds med Forbrugerombudsmandens vurdering og er klar til at hjælpe medlemmer i sager om parkering.

Få hjælp hos FDMs rådgivning