Det er ingen sag at lade en københavnsk bybus køre en hel dag i almindelig trafik, selv om det foregår på elektricitet.
Bussens rækkevidde på batteristrøm overstiger langt den rute, bussen skal tilbagelægge, oplyser producenten, BYD.
To bybusser i fuld størrelse, det vil sige 12 meter i længden, har siden januar kørt i almindelig drift for det storkøbenhavnske trafikselskab Movia. Den ene kører af City Trafik, den anden af Arriva.
En hel dag i bytrafik
City Trafiks bus gennemkørte i sidste uge sin normale tur på linje 12, som er 92 km på en dag. Det foregik normalt med stop og start ved alle stoppesteder og med i gennemsnit 40 passagerer. Derefter blev bussen tom sendt ud på motorvejskørsel, indtil tællerne viste 325 km og otte procent tilbage på batteriet.
De 325 km kan meget vel være rekord for en elbus, mener BYD.
LÆS OGSÅ: København får el-busser fra Kina
Arrivas eksemplar har også haft flotte præstationer. En dag kørte den sin normale rute på i alt 150 km mellem kl. 6 og 15.50 med de elektriske varmeapparater tændt og fyldt med passagerer. Derefter blev også den sendt ud på 90 kms motorvejskørsel, og efter samlet 240 km viste energimåleren otte procent strøm tilbage.