Det må være et af bilbranchens mellemstore mysterier. Hvorfor har franske bilmærker så svært ved – måske en stærk modvilje mod - at lave en anvendelig kopholder?
Renault er særlig slem. De såkaldte kopholdere i f.eks. Scénic, Captur og Kadjar er så små i diameter, at det nærmest er umuligt at finde en termokop eller et papkrus, der kan klemmes ned. Kun en espresso-kop kan være der. Eller en sodavanddåse.Samtidig er dybden så ringe, at koppen eller flasken har høj risiko for at vælte.
Kritik i Motors gruppetest
I Motors gruppetest i december 2015, hvor Kadjar var med, måtte testholdet notere: ”To små fordybninger i midterkonsollen gør det ud for kopholdere. O.k. for dåser, dårligt for flasker og direkte farligt for et krus varm kaffe, der helt sikkert vælter i første sving. Det er en ommer.”
Sådan en ”ommer” har Renault undersøgt, indrømmer en talsmand for det franske mærke over for Motor.
Meget dyr at udbedre fadæsen
Men den vil være dyr. Nye forme og værktøjer vil løbe op i et større, tocifret millionbeløb. Og det er det nok ikke værd, konkluderer Renault, der ikke vil love ordentlige kopholdere ved et kommende facelift.Det helt barokke ved historien: Den Kadjar, der produceres i Kina til kinesiske kunder, har en anden og perfekt kopholder, viser Motors inspektion under Auto China 2016-udstillingen.
En stor og en mellem kopholder
En medium og en stor kopholder, begge med god dybde og fleksibel sidestøtte, er anbragt i midterkonsollen. På helt samme sted som i den europæiske udgave. Og uden at der ser ud til at mangle andre funktioner i midterkonsollen.
Bortset fra kopholderen lader Kina- og EU-modellen af Kadjar til at være helt ens.
Det lader til, at den Renault-medarbejder, der gennem mange bilgenerationer, har stået for kopholdere, nu som straf er blevet sendt til Kina. Og straks er kommet på bedre tanker. Måske vores bønner her i Europa også kan blive hørt?