Nu er der klarhed på elbilfronten. Nissans elbil Leaf kommer til at koste præcis 294.370 kr. i Danmark.
Det er omtrent som forventet og kun ca. 15.000 kr. mere end de væsentlig mindre trillinger, Mitsubishi Imiev, Peugeot Ion og Citroën C-Zero.
Renaults Fluence Z.E., der er på størrelse med Leaf, koster ca. 209.000 kr., men hertil kommer leje af batteriet til minimum 1.500 kr. pr. måned.
Fem års garanti på batteriet
Med i Leaf-prisen er fem års (100.000 km) garanti på batteriet og fem års abonnement på en særlig telematikservice og vejhjælp specielt til elbiler.
Leaf har pænt med udstyr, bl.a. aircondition samt varme i både for- og bagsæder og i rattet.
Fjernbetjening af varme og kulde
Desuden har elbilen et system, så brugeren pr. telefon kan tænde for opvarmning eller aircondition, inden bilen skal bruges. Standard er også et batterivarmesystem, så batteriet kan holdes opvarmet, mens bilen er koblet til elnettet.
Samtidig med oplysningen om den danske pris fremgår det, at den danske lancering er udskudt endnu en gang. De første leveringer i Danmark forventes at finde sted ”i starten af 2012”. Det er dog muligt at købe bilen fra midten af november.
Prisen stiger i USA
Andre steder er Nissan begyndt at hæve prisen på sin elbil, som der er stor efterspørgsel på, men lille produktionskapacitet af.
I USA, hvor Leaf har været til salg siden december, er prisen netop hævet 12.600 kr. til ca. 190.000 kr. (uden moms).
Rækkevidde: 175 km
Leafs elmotor yder 80 kW/109 hk, og den officielle rækkevidde opgives til 175 km.Men det er helt uden brug af varme og afkøling.
Opladning fra tom til fuld kan klares på otte timer ved normal opladning og på ca. en halv time fra tom til 80 procent med lynlader.