Nordmændene går nu i gang med at slå deres egen rekorder i lange og dybe vejtunneler. Stortinget har givet den endelige godkendelse til at anlægge Rogfast-forbindelsen, der kommer til at bestå at ca. 31 km tunnel.
Det gigantiske anlæg skal skabe vejforbindelse langs det fjordfyldte norske vestkyst, så bilister og andre rejsende kan slippe for lange og til tider søsygefremkaldende sejlture.
Se film om det spektakulære projekt med at bygge broer og tunneler på tværs af fjordene (på norsk)
Vejforbindelse Stavanger-Bergen
Den nye tunnel skal forbinde Stavanger i syd med Haugesund lidt længere mod nord og mere betydningsfuldt også Bergen endnu længere oppe ad kysten.
SE OGSÅ: Norge indvier vej under vandet
Tunnelen bliver på mange måder vild og anderledes. Med 26,7 km for selve tunnelen bliver det verdens længste vejtunnel – en tand mere end den hidtil længste, der også ligger i Norge – den 24,5 km lange Lærdalstunnel.
Den planlagte Femernbælttunnel bliver ’kun’ 19 km.
390 meter under havoverfladen
I modsætning til andre lange tunneler i Norge får Rogfast to tunnelrør og fire spor.
Markant er også, at trafikanterne komme til at køre 390 meter under havoverfladen på det dybeste sted. Også det bliver verdensrekord.
Motorvejskryds på bunden
En spektakulær detalje er, at der kommer en fuld motorvejstilslutning ca. midt på strækningen. Det bliver verdens dybest beliggende vejkryds.
Tilslutningsanlægget bygges i to etager af sikkerhedsgrunde, og det skal skabe forbindelse til den lille Kvitsøy. Denne sidetunnel bliver fire km lang.
Ganske vist bor der kun godt 500 mennesker på øen, der er Norges mindste kommune, men stikarmen til øen gør det nemmere at komme af med de enorme mængder klippe, der skal sprænges bort. Endnu vigtigere er, at der skabes en flugtmulighed og adgang for redningskøretøjer midt på.
Fra øen skal der også sprænges to ventilationsrør med en diameter på ti meter ned til vejtunnelerne.
Klar i 2025/2026
Prisen for hele projektet, der også omfatter nye veje og mindre tunneler, forventes at blive 13,3 mia. d.kr. med dagens kurs. Tunnelen skal finansieres med bompenge fra bilisterne, men den norske stat har ved den endelige godkendelse omtrent fordoblet sit bidrag til godt fire mia. kr.
Det store ingeniørprojekt ventes at være klar til bilisterne i 2025 eller 2026.
SE OGSÅ: Grønt lys for Femerntunnel - med forbehold