Ny type forlygtepærer fordobler lyset

En ny pæretype leverer over dobbelt så meget lys som en standardpære og kan lyse op til 30 procent længere frem. Det viser en test, som FDMs medlemsblad Motor har foretaget.

Bilist

 

Det er mørkt, når vi kører af sted på arbejde, og det er mørkt, når vi kører hjem igen. Den mørke vintertid er over os, og effektive og kraftige forlygter er derfor helt essentielle for bilisterne. En ny produktionsteknik gør det muligt at fordoble lyset på bilen og samtidig forlænge lyskeglen. FDMs medlemsblad Motor har i december-nummeret langtidstestet tre af disse kvalitetspærer, og de holder, hvad de lover.

Lyser 30 procent længere

”Vores måling viser, at pærerne i praksis lyser med mere end den dobbelte lysmængde og omkring 30 procent længere end standardpærerne på markedet. Det gør det muligt at se forhindringer på vejen endnu tidligere, og øger dermed også muligheden for at reagere på dem, før det er for sent”, siger Motors biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen.

Det har været en almindelig tommelfingerregel, at jo mere lys der kommer ud af forlygtepæren, jo kortere levetid har den. Den regel holder stadig stik, men med den nye pæretype er forskellen i levetid mellem en standardpære og den nye pære med ekstra lysudbytte mindsket.

LÆS OGSÅ: Kampagne skal få bilister til at tænde lyset

God løsning for ældre bilister

”Pæren med den længste levetid nåede i vores test op på 365 timer. Det er selvfølgelig et stykke fra de 1.100 timer, som en standardpære af longlife-typen kan præstere, men det ekstra markante lysudbytte, kan være en optimal løsning for mange og særligt for bilister i den ældre befolkningsgruppe. Vi ved for eksempel fra undersøgelser, at en person på 60 år har behov for fire gange så meget lys som en person på 20 år for at se det samme”, siger Søren W. Rasmussen.

Mange nye biler kører i dag med separate kørelyslygter i dagtimerne, og det betyder, at det tidsrum, hvor nærlyset er tændt, er mindre end tidligere. Det stiller ikke helt samme krav til levetiden af nærlyspærerne, og det kan derfor godt svare sig for mange at sætte de nye pærer med ekstra lysudbytte i, hvis man gerne vil have mere lys på kørebanen.

Motors pæretest blev foretaget på Philips’ testlaboratorium i Tyskland under overværelse af Motors biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen. I alt 20 pærer fra hver af de tre mærker blev testet, og der blev målt på lysværdi, rækkevidde, temperatur og levetid.

SE VIDEO: Sådan virker intelligente xenon-forlygter