Elbiler mistede gnisten i 2017

Salget af elbiler blev halveret i 2017, og opladningshybriderne kom ikke for alvor i stødet. Men de elektriske biler får comeback i 2018, tror bilbranchen.

Elbiler havde et sløjt år i Danmark i 2017.
Nyt om biler

Elbiler har særdeles lav appel til danske bilkøbere. Blot 114 private købte en ny elbil i 2017, endnu færre end i 2016, hvor tallet var 153.

Men faldet blandt private er ikke noget i forhold til, hvordan det gik elbiler i det hele taget, altså inklusive virksomheder og kommuner m.m. Salget blev halveret fra 1.312 til 698. Dertil kommer et halvt hundrede elektriske gulpladebiler begge år.

Se mere: Elbiler fik mavepuster i 2016

Biler med både el- og benzinmotor har derimod lokket lidt flere kunder til. Antallet af opladningshybrider steg fra 572 til 621.

Kia sælger flest opladningshybrider

Det førende mærke på dette område er – nok overraskende – Kia, der lancerede to af slagsen sidste år: Niro og Optima. 205 Kia-opladningshybrider fik plader på i fjor. VW kom lige efter med 203, mens Mercedes-Benz solgte 85, Volvo 68 og BMW 50.

Salget af ’almindelige’ hybrider, der ikke kan lades op, går derimod strygende. Salget steg fra 6.646 i 2016 til 8.825 i 2017. Langt de fleste er Toyota’er.

Salget af ’almindelige’ hybrider, der ikke kan lades op, går strygende.

De opladningsbare elbiler kan dog komme stærkt igen i 2018, vurderer flere bilmærker.

Nissan Leaf lokker private til 

Nissan føler sig således sikker på at øge Leaf-salget betragteligt. Allerede inden den nye Leaf er kommet til Danmark, er der solgt 142, heraf de 139 til private.

- Vi har aldrig været i nærheden af at sælge så mange Leaf til private tidligere, siger informationschef hos Nissan, Ann Strøby.

Et af lokkemidlerne til de første topudgaver har været gratis hjemmelader og gratis strøm i tre år. Det sidste er reduceret til to år for de kommende modeller.

Renault: Vi sælger hvad vi kan få

Den anden store elbil-producent, Renault, er også optimistisk for 2018:

- Vi kan sælge alle de biler, vi kan skaffe. Især med den ventede Kangoo ZE (varevogn, red.) er der stor efterspørgsel, siger informationschef for Renault Danmark, Søren Ignaz, og fortsætter:

- Med Zoe 41 kWh (det store batteri, red.) og kommende Zoe med ny motor kan vi sælge alle dem, vi kan få til landet.

Kia: Mindst 1.000 opladningshybrider i 2018

Opladningshybrider står også over for et stort år, vurderer i hvert fald den for tiden førende, Kia. Mærket solgte 65 i de to første uger af januar og forventer at komme over 1.000 for hele året.

I Norge, hvor ladbare elbiler fortsat har særdeles store fordele, steg salget til nye højder i 2017.

Som det ser ud nu, står elbilafgiften til at stige senest 1. januar 2019.

Se mere: Politisk starthjælp til skrantende elbilsalg

I Norge, hvor ladbare elbiler fortsat har særdeles store fordele, steg salget til nye højder i 2017. Rene elbiler udgjorde 21 procent af nybilsalget, opladningshybrider tegner sig for yderligere 18 procent.