Løven bliver strømførende

Peugeot sætter strøm til tre af sine modeller. Både 508 sedan, 508 SW og 3008 er på vej som opladningshybrider. Der går dog omkring et år, før de tre franske plugin-hybrider er klar til kunder.

Peugeots opladningshybrider på Paris-udstillingen.
Nyt om biler

Peugeot går ind i den elektriske æra. Efter et spagfærdigt forsøg med to dieselhybrider for otte år siden går Peugeot i offensiven med hele tre opladningshybrider.

Alle tre har verdenspremiere på årets Paris-udstilling.

Når bilerne bliver klar til kunder i anden halvdel af 2019 er det med syv års forsinkelse. Opladningshybrider var nemlig lovet klar i 2012, dengang ved at kombinere el og diesel.

Se mere: Peugeot dropper opladningshybrid

508, hvor benzinmotoren yder 180 hk, nøjes med forhjulstræk, mens 3008 har gavn af 200 hk samt også en 110 hk elmotor ved bagakslen og dermed firehjulstræk.

2019-udgaverne bliver med benzin i stedet for diesel, og hele tre modeller er klar næsten samtidig.

Det gælder 508 som sedan og stationcar (SW) samt 3008. Alle har en 1.6 benzinmotor kombineret med en 110 hk elmotor.

Se mere: Her er bilerne Løkke vil have vi skal køre i

Peugeot 508 SW PHEV.
Peugeot 508 SW havde verdenspremiere på Paris-udstillingen og blev samtidig vist frem som opladningshybrid. Fotos: Torben Arent

Teknikken i de tre modeller er ikke helt ens. 508, hvor benzinmotoren yder 180 hk, nøjes med forhjulstræk, mens 3008 har gavn af 200 hk samt også en 110 hk elmotor ved bagakslen og dermed firehjulstræk.

40-50 km på strøm

508 er udstyret med et batteri på knap 12 kWh, nok til 40 km’s kørsel på strøm. 3008’s batteri er lidt større, godt 13 kWh, og kan tilsvarende køre 50 km elektrisk. Begge rækkevidder er efter den nye WLTP-norm.

508 sedan PHEV.
Peugeot 508 har som opladningshybrid 225 hk gennem en kombination af 180 hk benzinmotor og 110 hk elmotor.

Alle tre modeller kan køre op til 135 km/t. kun med elmotoren/elmotorerne.

Motor mener

Det er en spændende udvikling hos Peugeot. Mærket var ellers en af pionererne, men var dels for tidligt ude, dels blev ramt af finanskrisen og sin egen krise. Godt at se mærket tilbage i det grønne felt - endda i stærk startopstilling.

Egentlige forbrugstal opgiver Peugeot ikke endnu, men siger, at alle varianter får et CO2-tal på maks. 49 gram pr. km.

I 3008 er eldrift og firehjulstræk indtil videre forbeholdt GT-topmodellen. I 508 er der udsigt til lidt mere demokrati, da hybrid-teknikken fås ned til næstlaveste udstyrsniveau, Allure.

Se mere: Peugeot leger med el og benzin

Peugeot 3008 PHEV.
Peugeot 3008 kan med større ret bære sin officielle SUV-betegnelse, når den i 2019 får firehjulstræk - i form af en elmotor ved bagakslen. Benzinmotoren og de to elmotorer kan på én gang yde 300 hk.

Se alle Paris-nyhederne