Her er „Car of the Year 2019“

Mandag d. 4. marts 2019 bliver årets bil i Europa - Car of the Year - fundet. Du kan følge med i afgørelsen her.

Car of the year 2019 finalefelt
Nyt om biler

Hvilken bil skal løbe med den prestigefyldte titel som "Car of the Year 2019"? 60 europæiske biljournalister stemmer på deres favorit blandt 7 udvalgte biler. Motor er som eneste danske medie med i juryen.

Du kan se livestream fra kåringen her, og du kan læse vores gennemgang af de syv finalister længere nede. 

Se livestream fra kåringen fra kl. 15:

De kæmper om titlen

Alpine A110
Citroën C5 Aircross
Ford Focus
Jaguar I-Pace
Kia Ceed
Mercedes-Benz A-klassen
Peugeot 508

 

Sidste test inden finalen

Bilfabrikker fra hele verden sætter alt ind, når juryen bag „Car of the Year“ skal afgive sine sidste point, så vinderen kan findes blandt de syv biler, der blev stemt i finalen for nogle måneder siden.

Designere, direktører, ingeniører og hele informationsafdelinger stiller op i to dage, mens juryen er samlet for at testkøre og gennemgå en lang række modelvarianter af de syv finalister. Også hidtil hemmeligholdte udgaver hentes ud af de hellige haller og vises frem for juryen. Det var derfor med stort udbytte, at Motor deltog i den sidste test af finalisterne.

Elmotorer er vejen frem

Mens en del af de nyeste biler hidtil kun har kunnet fås med almindelige benzin- og dieselmotorer, er det som om, bilfabrikkerne kan fornemme, at biler med eldrift (i en eller anden grad) har større chancer for at vinde. Både Citroën, Kia og Peugeot havde således benyttet anledningen til at vise en særlig plugin-hybridbil frem for juryen.

Det viser, at bilverdenen i øjeblikket er inde i en enorm omstillingsproces i retning mod mere miljøvenlige biler. I år var det dog kun Jaguar, der havde en egentlig elbil med i finalen, i form af den store I-Pace. Men allerede nu ved vi, at næste år bliver det store gennembrudsår for elbiler – den tid, den glæde.

VIDEO: Tag med på testkørslerne

Vinderen offentliggøres til marts

Det er en jury på 60 journalister fra de fleste lande i Europa samt Rusland og Tyrkiet, der står bag kåringen, der i år gennemføres for 56. gang.

Hvert jurymedlem skal fordele sine 25 point efter en model, hvor der højst må gives 10 point til den bil, der skal have flest point, og hvor de to biler med højeste pointantal ikke må få det samme antal. Juryen tvinges således til at vælge en favorit. Der skal gives point til mindst fem af de syv biler, og der skal argumenteres godt, hvis man giver nul point til en bil.

Alle point tælles sammen to dage før offentliggørelsen, som i år finder sted ved den store biludstilling i Genève mandag den 4. marts kl. 15. Resultatet offentliggøres straks herefter på motor.dk

Her er de syv finalister:

Alpine A110Alpine A110
Pris fra: Fås ikke i Danmark
Læg mærke til: Køreegenskaber, design, motorlyd

Den franske sportsvogn produceres endnu kun i små styktal, og det var derfor en overraskelse, at den nåede helt til finalen. Bilen har en 1.8-liters turbomotor, der er placeret bag sæderne, og den trækker på baghjulene via en syvtrins gearkasse af dobbeltkoblingstypen. Den er meget let, idet al overflødig vægt er sparet væk. Den er vildt sjov at køre i, men må betragtes som en parentes i historien.
Læs mere om Alpine A110 her

Citroën C5 AircrossCitroën C5 Aircross
Pris fra: 269.990 kr.
Læg mærke til: SUV med MPV-indretning, affjedring, avanceret teknik, kommer som plugin-hybrid

Den store franske SUV imponerer med overraskende komfortabel affjedring, en fleksibel indretning og masser af avanceret udstyr som f.eks. digitalt cockpit, avanceret fartpilot og et lækkert gearskifte i udgaver med en ottetrins automatgearkasse. Bilen er netop kommet til Danmark til ganske attraktive priser for udgaver med benzin- og dieselmotorer. Senere på året dukker en plugin-udgave op med en kombineret benzin- og elmotor, der tilsammen trækker på forhjulene. Et batteri under bagsædet sikrer op til 50 km kørsel på el alene. Prisen for denne udgave kendes endnu ikke.
Læs Motors test af Citroën C5 Aircross

Peugeot 508Peugeot 508
Pris fra: 299.990 kr.
Læg mærke til: Design, førerplads, plugin-hybrid på vej

Designet fænger, interiøret skiller sig markant ud fra andre biler, og den kører rigtig godt. Alene det gør 508 til en naturlig deltager i finalen. Men den store firma- og familiebil kan også byde sig til med moderne grøn teknik. En plugin-udgave dukker op senere i år, og med den kan 508 køre helt elektrisk i op til 40 km på en opladning. En stationcar er netop præsenteret, og med en merpris på 15-20.000 kr., ventes den at blive den mest populære i Danmark. Det lille rat med instrumenthuset placeret ovenfor kræver lidt tilvænning, men herefter nyder man, at tallene med hastigheden hele tiden er tæt på synsfeltet.
Læs Motors test af Peugeot 508

Ford FocusFord Focus
Pris fra: 191.585 kr.
Læg mærke til: Køreegenskaber, plads, ST-version på vej, mange varianter

Focus er netop kåret til „Årets Bil i Danmark 2019“, og det er ikke uden grund. Bilen kører virkelig godt, og man nyder hvert et sving på vejen. Motorprogrammet er omfattende, men hvor andre bilproducenter netop har lanceret en særlig grøn udgave, er Ford gået den anden vej og har lanceret en sportslig ST-version med en kraftig 2.3-liters motor. En lidt simpel hybrid-udgave er dog under udvikling. Focus fås både som hatchback og stationcar samt i en særlig Active-variant, hvor udseendet er peppet op med plast-skærmkanter og en lidt højere og blødere undervogn.
Læs Motors test af Ford Focus

Kia CeedKia Ceed
Pris fra: 209.999 kr.
Læg mærke til: Fire karrosserivarianter, udstyr, 7 års garanti, plugin-hybrid på vej

Det går forrygende stærkt for koreanske Kia. Selvom Ceed-modelprogrammet kun er udviklet til Europa, har fabrikken alligevel allerede nu udviklet fire karrosseriversioner, med en usædvanlig vellykket crossover af Ceed, der dukker op til sommer, som den store nyhed. Det er en forhøjet og mere skulpturel udgave med plasticpaneler og et meget flot ydre. Interessant er også den stationcarlignende Proceed, der tilfører et eksklusivt udtryk til den populære brugsbil. Som noget nyt er en plugin-udgave også på vej. Den kan køre med ren eldrift i ca. 50 km på en opladning. En opdateret nødbremse, en enorm skærm og mulighed for et digitalt instrumenthus er ligeledes nogle af de nyheder, der dukker op hen over året.
Læs Motors test af Kia Ceed

Mercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasse
Pris fra: 334.900 kr.
Læg mærke til: Førerplads, sikkerhedssystemer, motorer

Den mindste bilmodel fra Mercedes-Benz kørte velfortjent i finalen. Bilen trækker på de store modellers avancerede teknik, og med mulighed for at få en førerplads med en enorm skærm på tværs af instrumentbordet glemmer man hurtigt, at der er tale om en lille bil. Motorerne er nye, og de passer rigtig godt til bilen. Pladsen er ikke imponerende, men har man ikke brug for mere, er A-klassen en bil, der giver en luksusfornemmelse til priser, der er til at betale. Desværre er der ikke hybridudgaver på vej, og det giver A-klassen en udfordring, når stemmerne skal tælles sammen.
Læs Motors test af Mercedes-Benz A-klasse

Jaguat I-PaceJaguar I-Pace
Pris fra: 713.880 kr.
Læg mærke til: Elbil med lang rækkevidde (+400 km), luksusbil, lang ladetid

Den eneste elbil i finalen er denne Jaguar, der imponerer med sine lynhurtige accelerationer, sin flotte kabine og sin ret støjsvage kørsel. Endnu er der kun en topudgave med firehjulstræk, to motorer og 400 hk, der er i programmet, og det kaster en noget høj pris af sig. Rækkevidden er på op til 415 km efter den nye WLTP-norm, men som altid er det et spørgsmål om kørestilen. I-Pace kan oplades hurtigt ved f.eks. motorvejen, mens den hjemme skal stå til opladning i op til 26 timer. I-Pace er sjov at køre og fik nyligt titlen „Årets Bil i Norge 2019“.
Læs Motors test af Jaguar I-Pace