Nihau! Smart bliver kinesisk

Det på enhver måde lille elbilmærke Smart bliver nu halvt overtaget af Volvos ejer, Geely, og produktionen flytter til Kina. Til gengæld skal mærket udvikles med større modeller.

Smart på årets Shanghai-udstilling.
Nyt om biler

Lille Smart, der fører en hensygnende tilværelse i Danmark, skal have et boost. Ikke blot er mærket ved at blive lagt om til et rent elbilmærke, nu overtage kinesiske Geely halvdelen af ejerskabet.

Det sker, efter at Smarts moderselskab Daimler har indgået et 50:50 joint venture med den fremadstormende kinesiske bilgruppe Zhejiang Geely, som bl.a. ejer Volvo og en pæn del af selve Daimler.

Det nye samarbejde betyder, at al produktion flyttes fra Frankrig/Slovenien til Kina, når Daimler og Geely har udviklet næste generation Smart. Den vil være klar fra 2022.

Bygges i Kina til hele verden

De nye Smart-modeller skal sælges både i Kina og eksporteres herfra til resten af verden.

Se mere: Smart siger farvel til benzin

Den tekniske udvikling vil Geely primært stå for, mens Mercedes-Benz Design skal have ansvaret for formgivningen.

Cheferne for Geely og Daimler giver hånd på aftalen.
Cheferne for Geely, Li Shufu, og Daimler, Dieter Zetsche, giver hånd på aftalen om at dele Smart. Foto: Daimler

Som led i det nye samarbejde skal der udvikles en ny og større model i miniklassen – biler som VW Polo og Peugeot 208. I dag har Smart den helt lille, topersoners For Two, samt den firepersoners For Four, der hører til i mikkroklassen.

Se Motors test af Smart For Two Cabriolet

Dermed føjes Smart til listen af vestlige mærker, der vil bygge elbiler i Kina til eksport til hele verden derfra. Både BMW, Volvo og Polestar gør klar til global produktion i Kina.

Dagens to Smartmodeller er udviklet i samarbejde med Renault og er nært beslægtet med Twingo. Renault bygger den store For Four på sin fabrik i Slovenien.

Når Daimlers franske Hamback-fabrik i 2022 mister produktionen af Smart, anlæggets eneste produkt, skal fabrikken i stedet bygge en ny, eldrevet Mercedes-Benz. Der gives ingen oplysninger om denne nye bil, ud over at den blive en lille model.

Se nyhederne fra Shanghai-udstillingen

Driftig Volvo-ejer

Zhejiang Geely, et privatejet selskab med den selvskabte milliardær Li Shufu i spidsen, er ved et blive en bemærkelsesværdig stor spiller i verdens bilindustri.

Geely ejer helt Volvo Cars, men har de seneste år også købt sig ind i Lotus, London Electric Vehicle Company (London Taxi) Company og Proton Motors. Desuden har Geely nu en betydelig ejerandel i AB Volvo (lastbiler og busser) og Daimler (Mercedes-Benz m.m.).

Se mere: Lotus kommer i familie med Volvo