Fremtiden ifølge Citroën: byboers smarte rejse

Farvel til bilen som vi kender den – fremtiden tilhører mobilitetsobjekterne, mener Citroën. Mærket har pakket en masse spændende ideer ind i projekt 19_19.

Kabinen i Citroën 19_19.
Nyt om biler

Citroën fylder 100 år i år, og det markerer det franske mærke med et blik ud i fremtiden. I anledning af jubilæet har Citroën nemlig kigget i krystalkuglen og har taget udgangspunkt i nogle af FNs fremtidsscenarier.

Et af dem er, at 62 procent af verdens befolkning vil bo i storbyer, når kalenderen siger 2060, og derfor viser Citroën to koncepter her i jubilæumsåret. Begge er skabt til fremtidens urbane livsstil.

De gigantiske 30 tommer-hjul er udviklet i samarbejde med Goodyear og indeholder sensorer, der analyserer vejens beskaffenhed.
De gigantiske 30 tommer-hjul er udviklet i samarbejde med Goodyear og indeholder sensorer, der analyserer vejens beskaffenhed. Fotos: Citroën

Der er ikke tale om biler, siger Citroën, men derimod om mobilitetsobjekter.

Den første, Ami One, er da også en bybil i sin mest elementære forstand, skabt som en delebil uden dikkedarer af nogen art. Et sikkert såre realistisk bud på en måde, vi eller vores børn kan komme til at transportere sig rundt i byerne, men ikke et transportmiddel, man vil bryde sig om at bruge over længere afstande.

Se mere: Audis vision: Den selvkørende fremtid er rar

Der er ikke tale om biler, siger Citroën, men derimod om mobilitetsobjekter.

Og her kommer et andet af FNs fremtidsscenarier på banen, for nok vil vi komme til at bo i byerne, men FN siger også, at der vil være så meget trængsel, at vi alle – eller rettere 64 procent – vil have lyst til at komme væk med jævne mellemrum.

Citroën 19_19 kaldes et mobilitetsobjekt.
19_19 ligner ikke en bil, som vi kender dem, og Citroën mener da også, at der er tale om et mobilitetsobjekt

Den udfordring vil Citroën møde med 19_19, som bilen - eller mobilitetsobjektet om man vil – er blevet døbt med reference til koncernens 100-års jubilæum.

800 km på en opladning

19_19 vises meget passende på Europas førende teknologimesse, Viva Tech, i Paris, og den er naturligvis spækket med al den teknologi, man har fantasi til at forestille sig her i 2019: eldrift med en rækkevidde på 800 km, lynladning til 600 km på 20 minutter, og så er den forberedt til induktionsladning.

Dørene åbner så adgangen er nem.
Der er tænkt på komfort og afslapning i kabinen, der er udformet som en krydsning mellem en dagligstue og en businessclass-kabine. Dørene åbner som en ladeport og giver fine indstigningsforhold.

Bilen er selvkørende, men kan også køres manuelt. I kabinen har ingeniørerne holdt legestue og udtænkt nogle detaljer, som i dag virker som utopisk fremtidsmusik. Den er indrettet som en blanding af en dagligstue og en flykabine på businessclass og er spækket med skærme, kameraer og anden informationsteknologi.

Hvor der normalt er et instrumentbræt, er der en stor glasplade, som er gennemsigtig, når den er slukket, men som forvandles til en skærm, der kan bruges til at vise film, når den bliver tændt.

Forstår komplekse kommandoer

I stedet for knapper er 19_19 udstyret med en cylinder, der kan omsætte førerens stemmebaserede kommandoer til handlinger, og i det hele taget kan man interagere med bilen ved hjælp af talte kommandoer.

Et ungt firma fra Silicon Valley, Sound Hound Inc., har udviklet et system, der er baseret på såkaldt ’deep meaning understanding’-teknologi, der gør systemet i stand til at reagere korrekt på komplekse kommandoer - for eksempel indeholder flere spørgsmål i samme sætning.

Bilen har en stor gennemsigtig skærm.
Der er et rat i kabinen, men det forsvinder sammen med pedalerne, når bilen er i selvkørende funktion.

Systemet skulle også kunne forstå 40 sprog og har den hurtigste stemmegenkendelse i verden.

Bliv medlem og få Motor

Kæmpehjul aflæser vejbanen

19_19 er udstyret med gigantiske 30-tommer hjul, der er udviklet i samarbejde med Goodyear. Hjulene er udstyret med sensorer, der aflæser vejlagets beskaffenhed og tilpasser undervognskarakteristikken derefter.

Hjulene er placeret helt ude i hjørnerne på den 466 cm lange bil og giver dermed plads til en stor batteripakke og rigelig plads i kabinen.

Bilen har udvendige kameraer.
Der er små kameraer overalt på bilen, som skal hjælpe med overblikket, når bilen kører selv.