Juke er stadig ungdommelig

Nissan Juke kommer sidst på året i en helt ny generation – nu beslægtet med Renault Captur. Den nye Juke er stadig en frisk fyr, men er blevet mere voksen og i særdeleshed mere rummelig.

Den nye Nissan Juke som kommer sidst i 2019.
Nyt om biler

Nissans pioner blandt mini-crossovers, Juke, er ved at blive gammel og træt. Den ellers temmelig ungdommelige Juke har rundet ni år. En høj alder for en bilmodel.

Juke II er stadig en frisk fyr-type, men der er skruet ned for første generations outrerede designelementer.

Men her, gemt bag kamuflagen, er dens afløser. Juke II, som Motor har set (og kørt), er stadig en frisk fyr-type, men der er skruet ned for første generations outrerede designelementer som de udstikkende forlygter.

Se mere: Juke afslører sin figur

Unikt er de særlige lygter, der ses på billedet herunder. De er dog kun tændt sammen med nærlyset og er altså ikke en del af kørelyset.

Nissans jukes særlige lygter.
Disse ekstra-lygter, som er det eneste Motor indtil videre kan vise af bilen, skal sørge for, at Juke ikke bliver ordinær. Desværre er de ikke en del af kørelyslygterne, men tænder sammen med nærlyset. Fotos: Nissan

’Det ville se for mærkeligt ud med fire ’øjne’ i dagslys’, lyder begrundelsen fra en af Jukes designere.

Bilens form har stadig den samme coupé-lignende profil som første generation, men bagpartiet er blevet mere elegant, bl.a. fordi kofangeren ikke så voluminøs som før.

Nissan skruer ned for farvepaletten. De mest hidsige farver forsvinder.

Se mere: Nissan Juke - farverig fætter

Nissan Juke har stadig et coupéagtigt bagparti.
Nissan Juke har stadig et coupéagtigt bagparti.

Nissan siger, at Juke ikke skal gøre sig i den meget praktiske afdeling, men det er nu en selvundervurdering.

Større bagsæde og bagagerum

Bagsædepladsen er f.eks. vokset temmelig meget – benpladsen er næsten som i Qashqai - loftshøjden er øget, selv om den udvendige høje er reduceret, og bagagerummet er vokset 20 pct. til fine 422 liter. Og bagklappens åbning er gjort større.

Køreegenskaberne er fortsat til den dynamiske side, i hvert fald med store 19-tommer hjul. En ny servostyring og ikke mindst skiftet fra det halvslappe CVT-gear til dynamisk dobbeltkoblingsgear løfter køreoplevelsen.

Test: Nissan Juke - drømmebil eller øjebæ?

Første variant får en 1.0, trecylindret benzinmotor med 117 hk – den samme som i Renault Captur. Andre motorer kommer senere, inklusive en hybrid af en slags.

Fætter til Captur

Juke deler denne gang platform med Captur, inklusive den store akselafstand på 2,64 meter. Det er ti cm mere end før. Friskluftdyser er der i modsætning til Captur ikke.

Nissan Juke har i anden generation bevaret modellens frække proportioner, men selve designet er mere afdæmpet.
Nissan Juke har i anden generation bevaret modellens frække proportioner, men selve designet er mere afdæmpet. Datoen på siden af bilen henviser til, hvornår bilen vises officielt.

Førerpladsen ligner ikke Renaults, men er helt i stil med Nissan Micra. Og så er rattet nu længdejusterbart, hvilket det ikke er på den nuværende. Parkeringsbremsen er elektrisk i de to højeste udstyrsniveauer, der også indeholder nøglefri adgang og start.

Bliv medlem og få Motor

Sikkerhedsudstyret er ganske omfattende – noget bliver nok ekstraudstyr – og så kan Juke fås med Nissans assistent-system, Propilot.

Nissan har gjort meget ud af stor skærm (op til otte tommer) og opkobling. Ikke bare kan ejeren holde øje med bilen via en app; Nissan kan også opdatere nogle af bilens funktioner over telefonnettet.

Den nye Juke, som i fremtiden kun skal sælges i Europa, ventes klar i Danmark sidst på året. Som den nuværende skal den fremstilles i Storbritannien.