83,3 km pr. liter benzin. Det er den rekordhøje brændstoføkonomi for Opel Ampera, der er en elbil med benzinhjælpemotor.
Tallet er væsentlig bedre end de ”under 40 gram CO2”, som Opel hidtil har indikeret. Ifølge en Opel-specialist skyldes forskellen, at man fra begyndelsen har været meget forsigtig i udmeldingerne samt en række små forbedringer undervejs.Nu 83 km pr. opladning
Samtidig er bilens officielle rækkevidde på strøm hævet til 83 km, hvilket er noget mere end andre projekterede opladningshybrider.
De nye flotte tal betyder, at Ampera bliver billigere end forventet, da biler i Danmark får rabat i afgiften, jo længere de kører på literen. For Ampera betyder det, at nedslaget bliver på ca. 269.000 kr., men da den dyre bil først har fået lagt 180 procent registreringsafgift oveni, batter det ikke rigtig noget.
Ampera får dermed en pris på ca. 590.000 kr. i stedet for 650.000 kr.
Håber på politisk velvilje
- En salgspris på næsten 600.000 kr. gør Ampera til en af vores absolut dyreste biler. Det er synd, at miljøvenlig teknologi skal beskattes så meget. Vi håber, der vil være politisk velvilje til at se på de danske afgifter, så denne type biler kan komme ned i en pris, hvor flere kan få råd til dem, siger administrerende direktør i Opel Danmark, Thomas Bruun.
Den danske pris er dermed 250.000 kr. over prisen i Norge og 265.000 kr. over prisen i Tyskland, hvor Ampera koster henholdsvis 340.000 og 325.000 danske kroner.
Amperas flotte tal på 83,3 er det officielle normtal. Udregningen er ret teknisk. Det dækker over en blanding af, at Ampera kan køre 83 km på en opladning. Så længe bilen kører på strøm fra nettet, anses den at udlede 0 gram CO2 pr. km.Når batteriet er (næsten) fladt, kører benzinmotoren 20,0 km pr.
En særlig testcyklus, UN ECE R101, betyder, at den officielt forureningsfrie elkørsel tæller for 76 procent, mens benzindriften vægter med 24 procent.
Praksis: 40-80 km
Selv om den helt officielle rækkevidde på strøm hedder 83 km, fastholder Opel sit tidligere budskab om, at den kan køre 40-80 km.
I en serieproduceret model nåede Motor uden besvær og med en del motorvejskørsel 70 km på en opladning, inden benzinmotoren helt umærkeligt trådte til.
En af de ledende Ampera-ingeniører siger til Motor, at han ikke er så glad for at kommunikere de 83 kms rækkevidde og 83,3 km pr. liter. Når det gælder rækkevidden, er det for ikke at skuffe forbrugerne. Når det gælder benzinøkonomien, skyldes det, at mange købere af en elbil, som Opel betragter Ampera som, ikke kan forstå, at en elbil kan have et benzinforbrug.
-Jeg foretrækker at sige, at Ampera først kører på strøm med et forbrug på 169 watt-timer pr. km, og derefter kører på benzin med 20 km pr. liter, siger Dr. Christian Kunstmann fra Opel.