Den ser vild ud, Renaults konceptbil Captur. Dramatiske linjer, klap-op-døre, enorme 22 tommer hjul og en spooky kabine.
![Der er smurt tykt på i designet af Renault Captur, men nogle af linjerne og selve idéen er alvorligt ment.](/sites/default/files/d6images/renault-captur-2-bag.jpg)
Showbilen ser endnu mere dramatisk ud, end da den stod på dette års biludstilling i Genève, da Motor får lov at tage konceptbilen med ud i virkelighedens solskin.
Den kan køre - lige akkurat
![De 22 tommer hjul ser endnu større ud, fordi de hvide tegninger på fælgen fortsætter over på dæksiden.](/sites/default/files/d6images/renault-captur-2-bagnede.jpg)
Køre kan den også med sin helt nyudviklede 1,6 liters dieselmotor med 180 hestekræfter. Men køreoplevelsen i den håndbyggede kulfiberbil er jammerlig. Det imponerende er, at den overhovedet kan køre.
Men det handler lige nu ikke om teknik, men om design og idé. Da Captur blev præsenteret i Genève hed det sig, at vi her så et nyt udtryk for Renaults kommende design, særligt fronten.
"Overvejer seriøst"
![Kabinen i Captur er langt fra virkelighed. Bl.a har designerne leget med stole og bagagerum af trådnet.](/sites/default/files/d6images/renault-captur-2-stol.jpg)
Men den spøjse konceptbil er mere end blot et designstudie, afslører Renaults chef for konceptbiludvikling, Axel Breun, da han viser Captur frem.
- Vi overvejer seriøst en kompakt crossover-model, siger Axel Breun.
Captur er 4,15 meter lang, hvilket kunne indikere, at den er en slags Clio SUV. Men en produktionsmodel kunne få helt andre dimensioner og f.eks. rykke op i Mégane-størrelse.