Nu kommer der lyd på elbilerne

Nye EU-regler betyder, at der nu kommer akustisk lyd på nye elbiler. Lyden skal sikre bedre trafiksikkerhed for bløde trafikanter.

Nye EU-regler betyder, at der nu skal lyd på elbilerne
Trafik

Det er snart slut med at nyde stilheden bag rattet, når man kører elbil. I hvert fald i byen.

Vi bruger nemlig hørelsen mere end vi aner, når vi orienterer os i trafikken, og derfor overhører mange elbilerne

Nye EU-regler betyder, at nye elbiler fremover skal udstyres med et såkaldt AVAS-system (Acoustic Vehicle Alerting System), der udsender en kunstig akustik lyd.

Kravene bliver obligatoriske for alle nye typegodkendte el- og hybridbiler fra 1. juli 2019 og skal sikre en bedre trafiksikkerhed for bløde trafikanter. Fra 1. juli 2021 skal alle ny solgte el- og hybridbiler have AVAS-system.

Læs også: Overvejer du en elbil?

Skal efterligne almindelig bil

Ifølge de nye EU-krav skal bilerne udsende en lyd på mellem 56-76 db, når bilen kører under 20 km/t. Både når bilen kører fremad og bakker. Kører bilen hurtigere, vil støjen fra dækkene svare til lyden fra andre biler.

Desuden skal lyden ændre karakter alt efter om bilen accelerer eller decelerer, helt som man kende det fra biler med forbrændingsmotor og dermed hjælpe fodgængere og cyklister til bedre at afkode trafikbilledet.

Læs også: Se alle FDMs test af elbiler

Problematisk lydløshed

"En af de ting der ofte, og med rette, er blev fremhævet ved elbiler, er deres lydløshed. I forhold til trafiksikkerheden har det imidlertid vist sig ikke at være helt uproblematisk. Især i byerne ved lave hastigheder. Vi bruger nemlig hørelsen mere end vi aner, når vi orienterer os i trafikken, og derfor overhører mange elbilerne. Så kan man sikre en bedre trafiksikkerhed med en akustik lyd fra bilerne, er det kun positivt,” siger juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange.  

Allerede i dag udsender flere elbiler en akustisk lyd, ved lave hastigheder. Lyden kan dog slås manuelt fra.

Læs også: Gode råd hvis du vil købe elbil