Udvidelse af motorvej sparer bilister 359.000 timers rejsetid

Nye ekstra spor har mindsket trængslen på Fynsk Motorvej markant og gavnet samfundsøkonomien. Viser behovet for investeringer i vejene, mener FDM, der efterlyser større plan.

Den kommende udvidelse af Fynske Motorvej vil årligt spare bilisterne over 350.000 rejsetimer.
Trafik

Turen over Fyn kommer i fremtiden til at gå lidt hurtigere.

Udvidelsen af Fynske Motorvej viser med al tydelighed, hvorfor det giver god mening at udbygge infrastrukturen

Nye beregninger fra Vejdirektoratet viser, at bilisterne årligt har udsigt til at spare 359.000 timer på Fynske Motorvej, når den 24 kilometer lange udvidelse mellem Nr. Aaby og Odense V åbner ved udgangen af 2022 med et ekstra spor.

Siden 2014, hvor stykket mellem Nr. Aaby og Middelfart blev udvidet, har bilisterne her kunnet træde lidt hårdere på speederen. Ifølge Vejdirektoratet har det ekstra spor på det 12 kilometer lange stykke hvert år sparet bilisterne for 152.000 rejsetimer.

Tager man samtidig i betragtning, at trafikken på Fynske Motorvej siden 2010 er steget med 25 procent, bliver besparelsen endnu mere markant.

Samlet vil de to udvidelser altså spare bilisterne på Fyn lidt over 500.000 rejsetimer om året.

Læs også: Fynske Motorvej får tredje spor

Minister: har stor betydning for hele landet

”Efter at have været belastet af tæt trafik gennem en årrække er det en fornøjelse at se, at det er blevet både nemmere og mere sikkert at komme frem på Fynske Motorvej efter udvidelsen med et tredje spor. Vejdirektoratets analyse bekræfter derfor projektets store betydning - ikke alene for fynboerne, men også for de mange trafikanter, der rejser mellem Vest- og Østdanmark. Jeg er opmærksom på, at rigtig mange projekter rundt omkring i landet kalder på lignende investeringer, og de nye beregninger understreger vigtigheden af en bred infrastrukturaftale,” udtaler transportminister Benny Engelbrecht (S) i en pressemeddelelse.

Læs også: Motorveje er som magnet på trafikken

Har god samfundsøkonomi

Det er ikke kun for bilisternes tålmodighed, at udvidelsen har haft en positiv effekt. Også for samfundsøkonomien har det været en god investering.

Da man i 2010 besluttede den første udvidelse, forventede man en samfundsøkonomisk forrentning på 8,5 procent. Nu viser en evaluering, at forrentningen af alene den første udvidelse er helt oppe på 12,7 procent.

Læs også: Fynske Motorvej er blevet bred

Normalt anslår man en samfundsøkonomisk forrentning på 4 procent for at være skæringspunktet for, hvornår et infrastrukturprojekt kan betale sig.

Forrentningen beregnes ved at holde fordelene ved projektet - eksempelvis kortere rejsetid - op imod anlægsomkostningerne.  

Læs også: Her er Danmarks nyeste motorvej

Brug for plan for vejene

”Udvidelsen af Fynske Motorvej viser med al tydelighed, hvorfor det giver god mening at udbygge infrastrukturen. Det kommer ikke bare den enkelte bilist til gavn, men hele samfundet, når vi kan komme nemmere og hurtigere frem. FDM har længe efterlyst en større masterplan for vejene, og derfor ser vi også frem til, at regeringen fremlægger sin plan for netop investering i infrastrukturen. Der er brug for det, og det kan betale sig,” siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.

Læs også: Tiltrængt trafikplan

Vær på den sikre side døgnet rundt, når du kører i Danmark og Europa:

FDM vejhjælp