Tendensen fortsætter: Vi køber større biler. Mikro- og minibiler har tabt markant terræn fra 2015 til 2016 – fra 54 procent til 49,3 procent af nybilsalget. Det er dog stadig en meget høj andel i forhold til andre lande.
Tilsvarende har den lille og store mellemklase – f.eks. Peugeot 308 og VW Passat – samlet øget deres andel fra 28,9 til 30,4 procent.
Crossover er sagen
Men den helt store fremgang ses hos SUV- og crossovermodeller. Disse biler, som typisk hører til i mellemklassen, er på et år gået frem fra 7,9 procent til 11,2 procent. Da det samlede bilsalg er steget, er der solgt 53 procent flere SUVer i 2016 end året før.
Selv om MPV-biler kommer til at stå i skyggen af de mere moderigtige SUVer, og flere modeller er udgået, vokser også MPV-salget.
- Det er interessant, at først salget af mikrobiler og nu minibiler er på vej ned – også i absolutte tal. Biler i mellemklassen er de biler, som har fået relativt mest ud af den seneste afgiftsnedsættelse, siger forbrugerøkonom i FDM, Allan Skytte Christensen.
- Det bliver spændende at følge, om mellemklassen kan blive ligeså dominerende, som vi så før afgiftsomlægningen i 2007 og den efterfølgende finanskrise, tilføjer han.
22 procent er privatleasing
En anden markant tendens i 2016 har været en voldsom vækst i privatleasing.
Ud af samtlige indregistrerede biler er leasing vokset fra 26 procent i 2013 til nu at udgøre 42 procent, viser tallene fra De Danske Bilimportører. 70 procent er erhvervsleasing, mens de 30 procent udgøres af privatleasing.
Privatleasing er vokset fra at udgøre blot fem procent af det private marked i 2012 til nu at være oppe på 22 procent.
Bilklasse | Andel 2015, pct. | Andel 2016, pct. |
Mikrobiler | 22,9 | 20,4 |
Minibiler | 31,1 | 28,9 |
Lille mellemklasse | 19,6 | 20,2 |
Stor mellemklasse | 9,3 | 10,2 |
Premium | 2,5 | 1,7 |
Luksus | 0,1 | 0,1 |
SUV | 7,9 | 11,2 |
MPV | 5,3 | 6,2 |
Sport | 0,1 | 0,2 |
Øvrige | 1,1 | 0,9 |
Kilde: De Danske Bilimportører |
SE OGSÅ: Rekordhøj købelyst: 222.924 nye biler