Sådan lader du billigst elbilen

Det er billigst at oplade elbilen gennem et abonnement og dyrest gennem egen ladeboks. Det viser undersøgelse af ladepriser, FDM har lavet. Forskellen skyldes, at el-udbydere får godtgjort elafgift. Men det binder reelt forbrugere til de store el-udbydere, kritiserer FDM, der mener, at godtgørelsen også bør gælde almindelige forbrugere.

Pressemeddelelse

Det er ikke bare bag rattet, det kan mærkes, når familiens benzin- eller dieselbil skiftes ud med én, der kører på el. Det giver også nye vaner, når der skal ’tankes’ strøm.

Men om man sætter stikket i egen ladeboks eller i et abonnement hos en el-operatør er langt fra ligegyldigt. Alt efter hvor meget man lader elbilen ude og hjemme, er der nemlig penge at spare. Det viser en undersøgelse, FDM har lavet af prisen på forskellige abonnementsløsninger ved et kørselsbehov på 20.000 kilometer om året.

”Adgangen til opladning er afgørende, når man kører elbil. Derfor har vi undersøgt, hvad det koster at lade sin elbil hjemme i indkørslen. Helt overordnet viser vores undersøgelse, at den billigste løsning er at tegne et såkaldt all inclusive-abonnement hos en lade-operatører. Omvendt er det dyrest at installere sin egen ladeboks derhjemme, hvis man har mulighed for det. Det kan faktisk være op til dobbelt så dyrt at lade med egen ladeboks i carporten i forhold til det billigste abonnement hos en udbyder,” siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru.  

Når abonnementer hos eksempelvis Clever og E.ON er markant billigere end egen ladestander, skyldes det den såkaldte godtgørelse af elafgiften, som virksomheder kan få, og som er på 1,14 kr. pr. kWh. Energiafgiften på el er langt højere end afgiften på benzin og diesel, og derfor er det kun rimeligt og logisk, at der gives godtgørelse for strøm, der anvendes til elbiler, mener FDM.

Godtgørelsen står dog til at udløbe 1. januar 2020, og forlænges den ikke, vil det gøre all inklusive-abonnementer til de dyreste lade-løsninger. Omvendt vil opladning via egen ladeboks blive den billigste.

”Hvis politikerne gerne vil fremme grønne biler, bør man holde fast i godtgørelsen af elafgiften, så el ikke beskattes meget hårdere end benzin og diesel, og reelt er det en billig måde for staten at give flere incitament til at købe og køre elbil. FDM mener dog, at godtgørelsen bør gives direkte til forbrugeren og ikke kun, hvis strømmen leveres gennem en virksomhed. Som det er i dag, bindes forbrugerne i praksis til to udbydere, og det skaber monopollignende tilstande. Sådan bør det ikke være,” siger Ilyas Dogru og tilføjer:

”Kommer godtgørelsen af elafgift også til at gælde for almindelige forbrugere, vil det gøre det væsentligt billigere at installere sin egen ladeboks og lade udenom de store udbydere og med fremkomsten af intelligente ladebokse, vil man også kunne styre opladning, selvom den sker fra en privatejet ladeboks.”