Additiv er servicerens til brændstoftanken

Et additiv er udviklet til at rense og beskytte komponenterne i brændstofsystemet. Mange får påfyldt servicerens i forbindelse med serviceeftersyn.

Additiv servicerens
Viden

Når der sker en forbrænding i motoren, efterlader det affaldsstoffer, som blandt andet kommer fra brændstoffet og oliedampene. Affaldsstoffer sætter sig på stemplerne, ventilerne, indsprøjtningsdyserne, EGR-ventilen og lignende steder.

Ved at tilsætte et additiv i brændstoffet, blødgøres affaldsstofferne, så de brændes af i forbindelse med forbrændingen. Det vil sige, at motoren renses indvendig, mens du kører i bilen. Rensningen kan sammenlignes lidt med en afkalkning af kaffemaskinen.

Illustration af underoverskrift Har alle biler brug for additiv?

Det er ikke alle biler, som ophober belægninger indvendig i motoren. Det er blandt andet afhængig af den enkeltes kørselsmønstre. Det kan dog opleves på både benzin- og dieselmotorer. Nogle FDM-medlemmer har oplevet, at motoren i deres moderne dieselbil kokser til omkring indsprøjtningsdyser, gløderør og EGR-ventil.

Hvis det får lov til at udvikle sig, kan det med tiden betyde, at bilen kører ujævnt eller har et dårligt brændstofforbrug. Derudover kan sodophobning resultere i, at motorlampen lyser på bilens instrumentpanel, hvorefter motoren skal renses eller repareres.

Illustration af underoverskrift Hvordan renses motorbrændstofsystemet?

Der findes forskellige niveauer inden for indvendig rensning af motorbrændstofsystemet. Der findes servicerens, som du selv eller værkstedet kan hælde i brændstoftanken, det kan virke forebyggende, men også rense begyndende sodophobning. Men hvis det har siddet der i længere tid, eller der er tale om større mængde, skal der andre metoder til.

Ved større ophobning af affaldsstoffer i motoren kan nogle værksteder tilbyde en mere koncentreret indvendig rens af brændstofsystemet. Dette foregår f.eks. ved, at brændstoftanken frakobles, og en rensemaskine tilkobles direkte på brændstofsystemet. Motoren startes op og kører en lille time på den koncentrerede rensevæske.

Motoren kører med forhøjede omdrejninger, og der sprøjtes samtidig et andet rensemiddel direkte ind i indsugningen. Hvis der er mistanke om affaldsstoffer i EGR-ventilen, så kan den renses med koncentreret rensevæske på spray enten som væske eller som skum, som skal sidde i kort tid og opløse affaldsstofferne.

Visse additiv-produkter bør du ikke anvende, hvis din bils efterbehandlingssystem har separat additivtilskud, f.eks. Adblue. Du skal derfor læse vejledningen på etiketten, inden du bruger et produkt.

Læs mere: Hvad er Adblue?

Du bør samtidig følge anvisningerne i bilens instruktionsbog, fordi nogle bilimportører afviser garanti- samt kulancebehandling, hvis der er anvendt renseadditiv, når bilen tankes.

Bemærk: I nogle højoktanbrændstoffer er der tilsat ekstra renseadditiv, som reducerer sodophobning i bilens motor samt efterbehandlingssystem.

Har du brug for udstyr til din bil?

Husk, hos FDMshop.dk kan du købe additiver og udstyr til bilpleje. Som medlem af FDM får du rabat på udvalgte produkter. 
Besøg FDMshop.dk