Det er efterhånden længe siden, Alfa Romeo sidst kunne præsentere en stor nyhed. Ventetiden er heldigvis udnyttet konstruktivt. Så det var tydeligt at mærke, at samtlige medarbejdere fra den italienske fabriks udviklingsafdeling var pavestolte, da de langt om længe kunne give Motors udsendte nøglerne til den første prøvekørsel af den bil, der skal bringe Alfa Romeo tilbage på sporet som en ægte premiumbils-producent: Giulia.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af Audi A4
Dermed er grundlaget for bilens dynamiske egenskaber lagt. Ifølge Alfa Romeos chef, Harald J. Wester, skal Giulia nemlig også genskabe den plads i bilverdenen, som Alfa Romeo altid har været kendt for, men som de seneste modeller ikke helt har kunnet retfærdiggøre.
BMW er målet
Med baghjulstræk, helt nyudviklede motorer og en velafstemt undervogn og styretøj går Alfa Romeo da også efter præcis de samme købere, som BMW traditionelt har haft eneret på. Og sammen med en ret aggressiv pris, et flot udstyrsniveau og et design, der kan få næsten alle de tyske bilmærker til at se gabende kedelige ud, er der lagt op til noget af et comeback for Alfa Romeo.
LÆS OGSÅ: Motors duel mellem BMW 3-serie og Audi A4
I toppen af modelprogrammet finder vi en helt vanvittig vild udgave i form af Quadrifolio. Den har en sekscylindret benzinmotor med 510 hk og kan køre 307 km/t. og nå 100 km/t. på under fire sekunder. Med udpræget brug af kulfiber og en imponerende udstyrsliste runder den dog 1.4 mio. kr.
Køreglæden er der
Motor fik lejlighed til at prøve alle motorudgaverne ved den internationale præsentation, og vi kan berette om en sjælden positiv køreoplevelse. Særligt styretøjet imponerer med sin præcise funktion, og undervognen klarer at være både komfortabel og sportslig, når det gælder.
I Danmark er sikkerhedsniveauet flot med både nødbremse, linjevogter og kollisionsalarm som standard. Aktiv fartpilot, der virker ned til stilstand, skal dog tilkøbes i lighed med xenonforlygter og alskens komfortudstyr, hvis man ønsker mere af alt det gode.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af BMW 3-serie
Automatgearet er standard på en del udgaver og er udviklet af ZF. Det indeholder otte trin, der enten selv skifter guddommeligt, eller som man selv kan herske over via de gigantiske alu-skiftegreb bag rattet.
Alt i alt er der store plusser til Giulia for både køreglæde, potentiel ejerglæde og momentan designglæde. Giulia kommer til Danmark til september – velkommen tilbage!