Husk dette når bilen skal rustbeskyttes

Viden

Det kan være svært at vælge, hvilken rustbeskyttelse der er den rigtige. Indhent tilbud fra flere rustbeskyttelsescentre og husk at sikre dig, at priserne dækker over samme type undervognsbehandling. Det er individuelt, hvornår en bil har behov for rustbeskyttelse.

Indhent tilbud fra flere rustbeskyttelsescentre og husk at sikre dig, at priserne dækker over samme type undervognsbehandling
Fotograf:
Foto
FDM

Det seriøse rustbeskyttelsescenter vil være i stand til at rådgive dig om den rette undervognsbehandling af din bil. Spørg efter en beskrivelse af den behandlingsform, der anbefales. Behandlingsbehovet varierer i forhold til bilmodel, bilens alder, brug og stand.

Det er en individuel vurdering af den enkelte bil, hvornår den skal rustbeskyttelse. FDM anbefaler dog, at alle nye biler bør rustbeskyttes fra ny for at forlænge bilens levetid, da bilerne ikke er produceret til det danske klima. Som tommelfingerregel kan man sige, at jo billigere bilen er, jo mindre er den rustbehandlet fra fabrikkens side.

FDM anbefaler dog, at alle nye biler bør rustbeskyttes fra ny for at forlænge bilens levetid

Få FDM rustbeskyttelse

Udførelse vigtigere end produktet

Det er FDMs opfattelse, at produkterne fra de kendte leverandører i det store og hele rustbeskytter lige godt. Der findes ingen undersøgelser, som beviser, at et produkt kan fremhæves i forhold til andre.

Det er vigtigt, at produktet kan arbejde sammen med det produkt, som bilen eventuelt er behandlet med fra fabrikkens side. Det er rustbeskyttelsescentrets ansvar, at der anvendes forenelige produkter.

Sådan kontrollerer FDM din rustbeskyttelse:

Sprøjteskema vigtigt

Det er vigtigt, at undervognen rengøres grundigt, inden behandlingen påbegyndes. Desuden skal rustbeskyttelsescenteret have adgang til de rigtige informationer om, hvor bilen skal behandles. Herunder er det også vigtigt at vide, hvor der ikke skal behandles af hensyn til elektriske komponenter mv.

Se hvilke muligheder har du for at beskytte din bil mod rust:

Til det formål er det af afgørende betydning, at der forefindes sprøjteskema til den pågældende bilmodel. På bilmodeller der er solgt få af, vil der ofte ikke være udviklet et sprøjteskema. Her er det rustbeskytterens erfaring, der danner grundlag for behandlingen. 

I enkelte tilfælde anbefaler bilimportøren et eller flere produkter som værende velegnet til netop deres biler. Sådan en anbefaling bør følges.

Læs også: Dette spørger vores medlemmer ofte om

Vigtige spørgsmål til rustbeskyttelsescentret:

  • Hvilken undervognsbehandling anbefales til min bil, og hvad omfatter den? 
  • Hvad koster behandlingen inkl. moms?
  • Er der mulighed for rabatordning? (f.eks. som FDM-medlem)
  • Har de sprøjteskema til netop min bil? 
  • Bliver jeg kontaktet, hvis der findes graverende rustangreb på bilen?
  • Er rustbeskyttelsescentret tilsluttet en kontrolordning?
  • Er rustbeskyttelsescentret indforstået med, at FDM foretager en kontrol af behandlingen?

En eller flere behandlinger?

Selv om bilen er galvaniseret, betyder det ikke, at undervognen er rustfri. Som regel er en undervognsbehandling hvert andet år mere end tilstrækkeligt. Dette kan dog variere afhængig af bilens stand og brug.

Brug en uvildig rådgiver til at vurdere, hvornår din bil skal undervognsbehandles. Har du en garantiaftale med et rustbeskyttelsesfirma, så skal aftalens intervaller for undervognsbehandling overholdes.

I særlige tilfælde, kan ældre biler, med begyndende rust i undervognen have behov for en ekstra kontrol, for at sikre at det begyndende rust er ordentlig mættet med rustbeskyttelse, ligesom gammel rustbeskyttelse kan have tilbøjelighed til at løsne sig.

Læs også: Giv bilen en rustkontrol

Galvaniseret betyder ikke rustfri

Selv om bilen er galvaniseret, betyder det ikke, at undervognen er rustfri. De forbedrede produktionsmetoder har ofte til formål, at bilfabrikkerne risikofrit kan give 10-12 års garanti mod rustgennemtæring.

De seneste undersøgelser fra Korrosionsinstituttet i Sverige viser, at i takt med at der i større grad anvendes forzinkede karrosseriplader, spares den traditionelle olie/voksbehandling ofte væk i produktionen. Det er væsentligt at være opmærksom på, at der skelnes mellem angreb af rust i al almindelighed og egentlig rustgennemtæring.

Gennemtæring

I garantibestemmelserne ses det som hovedregel, at der alene ydes garanti mod indefra kommende gennemtæringer af rust. Det betyder, at en rustgennemtæring, som er startet som resultat af en lakafskalning, f.eks. fra et stenslag, ikke vil være omfattet af rustgarantien. Hos FDMs rådgivning modtager vi mange henvendelser fra medlemmer, der har fået afvist deres garantikrav om rustangreb på bilen.  

Læs også: Hvornår rust er omfattet af bilens garanti

Som medlem af FDM kan du kontakte FDMs teknikere, hvis du har spørgsmål om din bil og undervognsbehandling.

Kontakt FDM Rådgivning

Rustbeskyttelse med din FDM medlemskab

Som medlem af FDM har du flere muligheder for at finde rustbeskyttelse til bilen med særlige FDM fordele.

FDM rustbehandling

Du indleverer din bil på et af FDMs testcentre, hvor vi sørger for, at bilen sendes til rustbeskyttelse på udvalgte rustcentre. Når bilen kommer retur, tjekker vi den for dig, før du får den retur. Så er du sikker på, at bilen har fået den rette behandling.

Bestil her: FDM rustbeskyttelse

Rabat på fordelsværksted

FDM har aftale med rustcentre rundt om i landet, hvor du får op til 15 pct. rabat på rustbeskyttelse. Rustcentrene er desuden en del af en kontrolordning.

Hent her: FDM rabat hos Dinitrol 

Hent her: FDM rabat hos SUVO

Vælg stikprøveordning

Der er i dag en lang række rustbeskyttelsescentre, der er tilknyttet stikprøvekontrol. Det betyder, at din bil kan tages ud til kontrol, hvor udførelsen af rustebeskyttelsen tjekkes. Hvis en af ovenstående medlemsordninger ikke passer dit behov, bør du vælge et rustcenter som er en del af stikprøvekontrolordningen og bruger godkendt sprøjteskema.

Af
FDM
FDM