Købeloven

Købeloven gælder ved alle forbrugerkøb. Læs mere om købeloven her og bliv bedre rustet til din næste handel.

Læs mere om købeloven her og bliv bedre rustet til din næste handel.
Fotograf:
Viden

Købeloven gælder i alle forbrugerkøb. Når du handler med en erhvervsdrivende og det, du køber, hovedsageligt skal anvendes privat, er der tale om et såkaldt forbrugerkøb.

Det betyder, at uanset hvad der er aftalt imellem køber og sælger, er der en række regler der gælder, som giver forbrugeren rettigheder overfor sælger. Købelovens forbrugerregler kan under ingen omstændigheder fraviges til skade for køberen. 

Tag testen: Hvilken bil passer til dine behov?

Vigtige forbedringer i købeloven

Købeloven blev ændret i 2002 og indførte en række forbedringer i forbrugerens ret til at klage over mangler. De vigtigste af disse er:

  • Reklamationsfristen i købeloven er to år fra den dag, du modtog varen. Retten til at reklamere over varen omfatter de mangler, der var på varen ved levering. Den omfatter altså ikke fejl, der først opstår senere.
  • Mangler, der viser sig indenfor de første seks måneder efter købet, formodes at have været der, da du fik varen leveret. Købeloven pålægger forhandleren at sandsynliggøre, at fejlen ikke kan have været der fra levering og først vist sig senere.

    Hvis det ikke kan fastslås, hvornår manglen er opstået, betyder købelovens formodningsregel, at man går ud fra, at manglen var der på leveringstidspunktet.

Reklamationsfristen i købeloven er to år fra den dag, du modtog varen

Vent ikke med at klage

Du skal reklamere indenfor rimelig tid efter, at du har konstateret en mangel. Hvis du klager indenfor to måneder efter, at du opdagede manglen, vil din reklamation ikke kunne afvises.

Hvis der går længere tid, kan du risikere at miste din reklamationsret, fordi du har forholdt dig passiv i for lang tid.

Læs også: Garantier på bilmærker

Reparation eller ombytning

Som forbruger har du efter købeloven ret til at vælge mellem reparation af manglen eller ombytning til en tilsvarende, fejlfri vare. Ombytning kan kun forlanges, hvis du har købt en fabriksny vare.

I praksis vil det dog ofte være vanskeligt at komme igennem med et krav om ombytning. Det gælder særligt, hvis en ombytning frem for reparation er umulig eller meget bekostelig for sælger.

Du kan desuden ophæve købet, hvis sælger ikke udbedrer manglen indenfor uden udgift for dig, inden rimelig tid eller efter flere forsøg. Du kan forlange passende afslag i købesummen, hvis manglen ikke udbedres, men du gerne vil beholde bilen.

Læs også: Reklamation over ny eller brugt bil

Er du i tvivl om dine rettigheder, kan du som medlem af FDM altid kontakte vores jurister og få svar. 

Kontakt FDM