Stol ikke blindt på en billig pære

Vil du kunne køre så sikkert som muligt i mørke? Er svaret ja, så kig godt på denne test, før du sætter nye pærer i din bils forlygter. Motor har testet 22 pærer til nyere bilers forlygter, og resultatet er foruroligende: Forskellene er enorme, og billige pærer falder igennem.

Bilist

De ligner hinanden som to dråber vand, og de passer alle perfekt til bilens forlygter. Men står man og skal skifte en pære på bilen, er der god grund til ikke at lade prisen afgøre valget mellem de tilsyneladende ens pærer. Det viser Motors test af 22 forlygtepærer.

SE TEST: Den samlede oversigt over de 22 pærer (pdf)

Som bilist er man ikke interesseret i pæren som sådan, men i det lys, den giver, så man kan se godt og langt i mørke og dermed køre sikkert.

Men netop lysudbyttet fra de bedste og de ringeste forlygtepærer er som nat og dag. Og hvad der er endnu værre, så er de dårligste så sløset fremstillet at lyskeglen havner alle andre steder end der foran bilen, hvor der er mest behov for det.

Det gør det sværere for bilisten at se i mørket, og det er yderst generende for andre trafikanter, der bliver blændet af de utæmmede lysstråler. 

Sådan testede vi pærerne
Sådan testede vi pærerne

Test af pærer til bilens lygter

Tre typer pærer

Motor har indkøbt 22 pærer fra en lang række af de producenter, hvis pærer kan købes i danske butikker, for at kortlægge kvaliteten. For at kunne finde frem til pærernes karakteristik måtte vi låne et stort testlaboratorium hos Philips i Tyskland, hvor alle pærerne blev monteret i samme forlygte for at måle lysudbyttet.

Pærerne kan generelt opdeles i tre kategorier. De billigste er typisk produceret i Asien og sælges under mere eller mindre fantasifulde navne til meget lave priser. Dernæst er der en gruppe af standardpærer, som er rimelige, men som ikke skiller sig særligt ud.

Den tredje gruppe er specieltudviklet til at afgive mere lys end normalt, og det er netop disse pærer, der også i praksis viser sig at være de bedste.  

Fra 40 til 145 kr. pr. stk

Test af 22 pærer
Test af 22 pærer

Det er med pærer som med så meget andet, at man får, hvad man betaler for. Og ser man på forskellene i lysudbyttet, så kunne man tro, at der ville være stor forskel på priserne. Så galt er det dog ikke.

De billigste pærer er også de dårligste, og de koster typisk 40 kr. pr. stk. De bedste koster omkring 145 kr. pr. stk. Der kan altså være over 200 kr. at spare ved at vælge to af de billigste frem for de dyreste, men den besparelse er ikke værd at gå efter, viser denne test.

Omvendt kan det være en rigtig god idé at vælge en af de pærer, der klarer sig bedst, hvis man generelt har svært ved at se, når mørket falder på. Normalt kan man nemlig ikke montere ekstra nærlyslygter på bilen, men en bedre pære i de eksisterende forlygter giver god mening, ligesom det er fuldt lovligt.

Læs mere: Husk at tænde baglygterne

Tal med værkstedet

Skifter man selv bilens pærer, kan man naturligvis vælge de pærer, man ønsker, men sender man bilen på værkstedet, er det ofte dem, der bestemmer pæretypen, hvis man ikke siger noget.

Det er derfor en god idé enten selv at indkøbe pærerne og lægge dem i bilen, hvis de skal skiftes på værkstedet, eller specifikt bede værkstedet om at montere de pærer, man ønsker, så man ved hvad man får.

Testen af pærer blev bragt i Motor nr 11, 2013.

Forskellen på den bedste og den dårligste pære
Forskellen på den bedste og den dårligste pære

Køb pærer i FDMshop.dk