Tænd for- og baglygterne i skumring, tåge og regn

Viden

Mange bilister glemmer at tænde for baglygterne, når det er mørkt, eller vejret er tåget og regnfuldt. Det kan være farligt og forringer trafiksikkerheden på vejene.

Mange bilister glemmer at tænde for baglygterne, når det er mørkt, eller vejret er tåget og regnfuldt. Grafik: FDM

Biler, der kører uden tændte baglygter (nærlyset) i situationer med nedsat sigtbarhed, er desværre ikke et særsyn på de danske veje. Mange bilister glemmer nemlig ofte at tænde for lyset, og det kan skabe farlige situationer i trafikken.

Årsagen til bilisternes glemsomhed skyldes EU-regler fra 2011, der indførte kørelys på alle nye biler. Men til forskel fra de hidtidige danske standarder, er der kun automatisk lys fortil. Baggrunden for EU-reglerne er at øge trafiksikkerheden med mindst muligt energiforbrug som følge.

Vær også opmærksom selvom bilen er ny

Der er mange bilister, som glemmer at tænde baglygterne i skumringen, mørke eller regnvejr

I alle nye biler, der er typegodkendt efter sommeren 2016 er der krav om lyssensor, som hjælper bilisten med at tænde lyset. Det betyder at bilen automatisk tænder lyset, når det bliver mørkt. Dog skal føreren stadigvæk være opmærksom i dårligt føre, eksempelvis tung regn, tåge og sne, da lyssensoren ikke opfanger ændringen i sigtbarheden, hvis det iøvrigt er lyst. 

Se video: Sådan husker du baglygterne

Et spørgsmål om vaneændring

"Der er mange bilister, som glemmer at tænde baglygterne i skumringen, mørke eller regnvejr, og det er et problem, da bagvedkørende biler dermed kan have svært ved at se dem. Udfordringen med de glemte baglygter er særligt stor blandt de danske bilejere, da man i Danmark har været vant til automatisk kørelys både fortil og bag."

"Ejere af nye biler skal altså foretage en vaneændring, så det bliver en naturlig del af dét at køre bil, at man ændrer lys efter behov", siger bilteknisk redaktør, Søren W. Rasmussen.

Læs også: Sådan tjekker du bilens lygter

Den for danskerne nye form for kørelys opleves ikke som en udfordring i de øvrige EU lande, da man her ikke tidligere har brugt nærlys som kørelys, og de udenlandske bilister er således vant til at skulle tænde nærlyset og dermed baglygterne. Det er altså en problemstilling, der i høj grad begrænser sig til de danske bilister.

Da der er tale om en EU-regel, kan Danmark ikke vedtage vores egne regler for kørelys. Dertil kommer, at slukkede baglygter, når det iøvrigt er lyst og sigtbarheden er god, ikke udgør en sikkerhedsrisiko.

FDM opfordrer derfor bilisterne til at tage højde for lygtetændingstiden. Det går ud over trafiksikkerheden, når man glemmer lyset, og derfor koster det en bøde på 1.000 kr., hvis man bliver stoppet af politiet. 

Få lygtetjek hos FDM

Hører du til den glemsomme type, anbefaler FDM, at du får ændret bilens opsætning, så baglygterne tændes sammen med bilen.

Få omkodet bilen

Hører du til den glemsomme type, anbefaler FDM, at du får ændret bilens opsætning, så baglygterne tændes sammen med bilen. I mange biler kan det fx ske ved en simpel omkodning af bilen.

Skal du ud at købe en ny bil, råder FDM bilkøbere til at få indføjet i slutsedlen, at den leveres modificeret, så baglygterne tænder sammen med bilens forreste kørelys.

Se i videoen, hvordan du bruger lygterne korrekt:

 

Af
FDM
FDM