Sådan fungerer en turbo

Viden

Læs her hvordan en turbo fungerer.

En turbo er en tryklader, som sender komprimeret luft ind i motorens forbrændingskamre. En turbo gør det muligt for motoren at tage imod en større mængde luft i forbindelse med forbrændingen, end motoren selv har mulighed for at suge.

Rigtig olie og smøring

En turbo er bygget op over et kompressorhus og et turbinehus, som er forbundet med en aksel imellem dem i et lejehus, som smøres af motorens oliecirkulation. Olien afkøler og smører turboens vitale dele. En turbo drives af udstødningsgassen og arbejder med meget høje omdrejninger normalt ca. 150.000 omdrejninger i minuttet. Den har en arbejdstemperatur på mellem 650 til 800 °C. Derfor er det meget vigtigt med den rigtige olie og smøring.

Designet til høje temperaturer

Når motoren startes, presses der udstødningsgas ind i turbinehuset, som får turbinehjulet til at dreje rundet. Det er udstødningsgassen som driver turboen rundt. Turbinehuset er lavet af støbejern for at kunne klare de høje temperaturer. Kompressorhuset begynder at løbe rundt og luften suges ind fra luftfiltret og komprimeres og trykkes ind i forbrændingskamret. Når luft bliver komprimeret (presset sammen), så stiger temperaturen og derfor ar nogle biltyper udstyret med en intercooler, som køler den komprimerede luft ned, inden den kommer ind i forbrændingskamret.

Sådan fungerer turboen:

1 Luften suges ind i kompressorhuset fra luftfilter og komprimeres
2 Komprimeret luft trykkes frem mod motorens forbrændingskamre
3 Intercooler som køler luften (ikke monteret på alle)
4 Indsugning til motorens forbrændingskamre
5 Udstødningsgas fra motorens forbrændingskamre
6 Udstødningsgas trykkes ind i turbinehuset, som driver turboen rundt
7 Udstødningsgassen lukkes ud
 

Læs om problematiske dieselmotorer og defekte turboer

Af