Er din elektriske bil også blevet rustbeskyttet helt forkert?

Rustbeskyttelsescentrene er ikke altid helt skarpe til at behandle el- og hybridbiler. Det fandt Bent Lykke ud af, da hans bil blev beskyttet forkerte og farlige steder

Pas på forkert rustbeskyttelse
Bilist

Bent Lykke ville have sin nye Opel Grandland X Hybrid rustbeskyttet, inden han tog den i brug umiddelbart efter påske i år. Via forhandleren kom den på et rustbeskyttelsescenter, og efterfølgende blev bilen kontrolleret af FDM som en del af en kvalitetskontrol hos virksomheden.

Her opdagede testcentret, at bilen også var blevet rustbeskyttet på de to batterikasser og på nogle orange højvoltskabler, der netop ikke må rustbeskyttes.

"Jeg fik selv lov at se med ved kvalitetskontrollen, og man kunne se, at de ikke have fulgt sprøjteskemaet. De orange kabler var blevet sorte, og jeg fik forklaret, at de netop er orange, fordi reddere ikke må klippe i dem", fortæller Bent Lykke.

Han ønsker at gøre andre el- og hybridbilejere opmærksomme på, at de kan risikere det samme.

Højvoltskomponenter må ikke sprøjtes

FDM har flere gange har set lignende fejl på rustbeskyttelsen ved den type biler.

Højvoltskomponenter
De orange kabler i en elektrisk bil må ikke rustbeskyttes. De er tydelige at se - både på en færdig bil og på dele af en bil som på billedet her (foto: Torben Arent)

"Vi har en nultolerance over for rustbeskyttelse på alle højvoltskomponenter, herunder kabler og selve batteripakken. For det første af hensyn til sikkerheden, hvor de orange komponenter netop gør alle opmærksomme på, at her er der tale om højvolt og dermed fare. For det andet kender ingen konsekvenserne, hvis der sker varmeudvikling på kabler, tillukkede ventilationer mv. For det tredje fraskriver bilproducenterne al garanti, hvis dele af højvoltssystemet får supplerende rustbeskyttelse, og den del tager vi som forbrugerorganisation meget alvorligt", forklarer afdelingsleder i Teknisk Rådgivning hos FDM Lone Otto.

Få arbejdet kontrolleret

Derfor anbefaler FDM altid bilejere at benytte rustbeskyttelsescentre, der har de rette sprøjteskemaer til bilen, der har personale med kendskab til el- og plugin-biler og er underlagt en kontrolordning.

"El- og hybridbiler er ved at blive mere udbredte, og derfor er det vigtigt, at rustbeskyttelsescentrene følger med og efteruddanner personalet, så de kan udføre arbejdet korrekt. Det andet er uholdbart, og vi påpeger det ofte over for branchen", siger Lone Otto.

Få kontrolleret din rustbeskyttelse hos FDM:

Bestil kontrol