Ford S-Max - plads til hele storfamilien

Baseret på den nye Mondeo er Ford S-Max en kæmpebil til den store familie.

Ford S-Max.
Forpremiere
Ford S-Max er en forvokset udgave af Ford Mondeo. Som udgangspunkt er der plads til fem personer, men man kan tilkøbe en tredje sæderække. Fotos: Karsten M. Lemche, FDM
Ford S-Max er en forvokset udgave af Ford Mondeo. Som udgangspunkt er der plads til fem personer, men man kan tilkøbe en tredje sæderække. Fotos: Karsten M. Lemche, FDM

Motor mener: Det er både dyrt og en fornøjelse at transportere familien rundt i den nye Ford S-Max.

Selv om trenden tydeligt går mod mindre biler med fleksible indretninger, er der stadig børnefamilier, der efterspørger en full-size fleksibel familiebil. Her kommer den nye Ford S-Max ind i billedet. Nu er den bare baseret på den helt nye platform, som også lægger grund til den nyeste udgave af Ford Mondeo.

I kraft af sit udgangspunkt er det ikke en billig bil, og selv grundudgaven kræver med sin pris på 460.000 kr. et dybt dyk i lommerne. Så får den store familie til gengæld også en bil, der kan noget, som kun få andre kan tilbyde.

LÆS OGSÅ: Motors test af Renault Espace

Som udgangspunkt er der dog kun fem sæder i bilen, og den sidste sæderække skal tilkøbes for 26.500 kr. Alle sæder kan dog foldes helt ned til vandret ved hjælp af et enkelt tryk på en knap, og det er smart og øger brugsværdien af bilen betydeligt.

Aktive LED-forlygter

Førerpladsen er meget lig den, vi kender fra Mondeo. Den store skærm i midten rummer mange funktioner, men den er ikke helt nem at betjene under kørslen, og alle menuer er på engelsk.
Førerpladsen er meget lig den, vi kender fra Mondeo. Den store skærm i midten rummer mange funktioner, men den er ikke helt nem at betjene under kørslen, og alle menuer er på engelsk.

På motorsiden er der en del muligheder, hvor mindste motor en 1.5-liters benziner, der kun fås i laveste udstyrsniveau. Hvis man har muligheden, så bør man stile efter enten den større toliters benzinmotor med 240 hk eller dieseludgaven med 180 hk.

Benzinudgaven fås kun med automatgear og koster så 590.000 kr., mens dieseludgaven kan fås med både manuelt og automatgear – sidstnævnte koster 575.000 kr. – i alle tilfælde fås de kun i topudgaven Titanium.

LÆS OGSÅ: Motors test af BMW 2-serie Active Tourer

Sammen med S-Max introducerer Ford også en ny generation af LED-lygter, der dels lyser forbilledligt, dels automatisk kan lukke af for de specifikke områder, der ellers ville blænde modkørende biler. Det er smart og med til at øge sikkerheden ved mørkekørsel.

Højt sikkerhedsniveau

Ford S-Max fås med en tredje sædderække for 26.500 kr. ekstra. Sæderne er lette at folde op og ned, når bagagerummet skal udvides.
Ford S-Max fås med en tredje sædderække for 26.500 kr. ekstra. Sæderne er lette at folde op og ned, når bagagerummet skal udvides.

Ford S-Max er allerede testet af Euro NCAP til de maksimale fem stjerner. Det var i en version med en del sikkerhedsudstyr, og for at sikre, at alle biler i Danmark kunne sælges som femstjernede, er sikkerhedsudstyret ret omfattende i alle udgaver.

Et avanceret nødbremsesystem kan dog tilkøbes som supplement til det mere simple, der sidder i alle udgaverne. Det avancerede bremser selv for fodgængere og inkluderer en aktiv fartpilot.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Mercedes-Benz B-klasse

En fartbegrænser, der arbejder sammen med et kamera, der aflæser skiltene langs vejbanen er standard, og anvender man det, kan man i praksis undgå at få en hilsen fra en fotovogn, hvilket både gavner sikkerheden og sikrer, at smilet efter at have kørt i bilen ikke pludseligt stivner.

Høj siddeposition

Anden sæderække består af gode, reelle sæder.
Anden sæderække består af gode, reelle sæder.

Køreindtrykket fra vores første møde med S-Max er præget af en høj grad af komfort. Man sidder højt over vejbanen, hvilket er godt for ind- og udstigningen og udsynet fremad. Affjedringen er velafstemt, og en ret avanceret løsning ved de bageste hjulophæng løser opgaven med at fastholde hjulene på en overbevisende måde, uden at konstruktionen ødelægger pladsen ved tredje sæderække.

LÆS OGSÅ: Motors test af VW Golf Sportsvan

I dieseludgaven med 180 hk er der tilstrækkeligt med kræfter, men ikke mere, end at vi tøver med at pege på de mindre udgaver som et godt alternativ. Af samme grund har Ford også valgt at undlade at bruge den lille 1.0-liters motor, som ellers er at finde i Mondeo.