Kia Sorento - koreansk kæmpe

Kias store SUV, Sorento, er til sommer klar i en stærkt forbedret og forvokset udgave.

Kia Sorento.
Forpremiere
Kia Sorento er vokset otte cm i akselafstand og ti i totallængde. Det giver god plads på alle tre rækker. Fotos: Torben Arent, FDM
Kia Sorento er vokset otte cm i akselafstand og ti i totallængde. Det giver god plads på alle tre rækker. Fotos: Torben Arent, FDM

Motor mener: Kia Sorento er en behagelig, gedigen, veludstyret og rummelig SUV, men Kia når ikke i mål med den nyeste teknik og finpudsning.

Den store SUV Sorento var Kias første kvalitetsbil, da den kom i første generation og solgte i store styktal under de glade gulplade-dage i 2002. Snart er bilen tilbage i tredje generation.

Der er sket store forbedringer, og meget nyt udstyr, som man ellers ikke ser hos Kia, er kommet til, uden at bilen helt kan hamle op med premiummærkerne, som dominerer de store og mellemstore SUV-klasser.

LÆS OGSÅ: Motors test af BMW X3

Bilen er reelt helt ny, selv om den står på en platform, der er modificeret fra den gamle Sorento og Hyundai Santa Fé.

Kabinen er indbydende med generelt flotte materialer og syv eller otte tommers skærm. Typisk for en SUV er der god fralægningsplads i den brede midterkonsol.
Kabinen er indbydende med generelt flotte materialer og syv eller otte tommers skærm. Typisk for en SUV er der god fralægningsplads i den brede midterkonsol.

Markant er det, at Sorento er blevet større, både i længde (10 cm), bredde (5 cm) og akselafstand (8 cm), så bilen nu placerer sig mellem BMW X3 og X5 i størrelse. De større dimensioner og det mere omfattende udstyrsniveau har øget vægten 30-40 kg trods mere brug af letvægtsstål.

Stor og flot kabine

Nu som før er der tre sæderækker, og selv på tredje række er der nogenlunde plads til voksne. På anden række er der rigtig god plads uden generende kardantunnel, og forstolene er store og gode.

Når man klapper anden række ned, dykker sædet og skaber et plant gulv og et to meter langt varerum. Bagagerummet er på 660 liter med to sæderækker og 1.732 liter med kun forsæder.

Instrumenthuset er flot og digitalt, men der er lovlig mange og små informationer.
Instrumenthuset er flot og digitalt, men der er lovlig mange og små informationer.

Den europæisk designede kabine tager sig godt ud med sit vandrette snit og fine materialer næsten over det hele. En berøringsskærm dominerer i midten og styrer navigation, radio, andre medier og telefon.

LÆS OGSÅ: Motors test af Audi Q3

Alligevel er der masser af knapper, men det gør nu ikke noget, for de er generelt store og placeret i logiske grupper. Usædvanligt, men praktisk er der lys i USB- og AUX-stikkene, og i midterkonsollen er der to 12 volt-stik foruden flere andre længere bagude. Internetadgang er stadig ikke nået til Kia.

Sorento virker meget velkørende for sin type, størrelse og herkomst. Den er til den komfortable side, men har f.eks. et fornuftigt styretøj. Kia har da også valgt en særlig, direkte virkende servostyring som standard på europæiske udgaver. Vindstøjen var overraskende høj selv ved moderat fart i begge de eksemplarer, Motor har prøvekørt.

Kun én motorvariant

Kia Sorento i tredje generation er frisket fint op uden at vække opmærksomhed. Det udvendige design er skabt i Sydkorea med sigte på amerikanske kunder, som aftager langt, langt de fleste Sorentoer.
Kia Sorento i tredje generation er frisket fint op uden at vække opmærksomhed. Det udvendige design er skabt i Sydkorea med sigte på amerikanske kunder, som aftager langt, langt de fleste Sorentoer.

Der er kun én motorvariant, en 2,2 diesel med 200 hk og 441 Nm. Den passer fint til bilen, men der opstår en kedelig resonans ved nedgearing (automatgear).

Sorento III indeholder en række avancerede funktioner, som ikke før er set hos Kia. Det gælder bl.a. adaptiv fartpilot, men denne virker overraskende dårligt. Særligt „fanger” radaren for ofte biler i andre baner og bremser uden grund.

LÆS OGSÅ: Motors test af Honda CR-V

Sorento er også første Kia med skiltegenkendelse og advarsel mod at krydse vognbanestriber. Bilen har også „adaptive” forlygter, men de viser sig blot at være tågelygter, der tænder, når rattet drejes.

Firehjulstrækket er af den normale type, hvor bilen altid starter med forhjulstræk, og hvor baghjulene kobles ind ved behov. Der er en knap til at låse kraftfordelingen 50:50.

Den danske importør kender endnu ikke modelprogrammet, men en syvsæders med firehjulstræk bliver den centrale model. Der vil være valg mellem manuelt og automatisk gear. Muligvis kommer der også femsæders og/eller forhjulstrukne versioner.

Bilen ventes til Danmark til juni.