BMW 640 GT forfra
Fotograf:
Foto
Karsten M. Lemche
Biltest

BMW 640I - kontinentkrydseren

Selvom der ikke tale om en sportsvogn, er BMW 6-serie GT skabt til lange kontinentale ture. Og det er tro mod Gran Turismo-ånden.
BMW 640I GT bagfra

Motors vurdering

BMW 640I

12,5 km/l
Benzin
1.071.327 kr.
  • Plads
  • Motor
  • Komfort
  • Længde
  • Nødbremse
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    3.0 liter – 6 cyl.
  • CO2 udledning
    165 g/km
  • Effekt
    340 hk
  • Moment
    450 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.910 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.100 kg
  • Bagagerum
    610 liter
  • Akselafstand
    307 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 3 12
  • Mål
    L:509 cm B:190 cm H:154 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 14 km/l
  • Beregnet økonomi 8,80 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Skønhedspræmier vinder Gran Turismo-udgaven af BMW 6-serien næppe. Et modigt baglygtedesign skal have ros, men proportionerne på 6-serie GT virker sære. Et træk der stammer fra forgængeren 5-serie GT.

Trods navnet er 6-serie Gran Turismo baseret på 5-serien, hvilket er tydeligt bag rattet, fordi kabineindretningen er nær identisk. Men den skiller sig ud fra søstermodellerne, især med sine rammeløse ruder i dørene, den ekstra gode benplads på bagsædet og ved at bagklappen åbner højt.

Det gør den til en meget behagelig og praktisk rejsevogn. Hvilket formentlig er årsagen til, at den har fået Gran Turismo-betegnelsen.

BMW 640I kabine
Kabinen er nær identisk med en BMW 5-serie, og det fungerer fint. Trykfølsom skærm er ekstraudstyr, og den er ikke helt på niveau med den, som Audi tilbyder i deres nye A6- og A7-modeller.

En ægte Gran Turismo?

Udover at være titlen på et af de mest solgte bilspil, har Gran Turismo været betegnelsen for sportsvogne skabt til langture. I gamle dage blev begrebet også brugt om pan-europæiske udviklingsrejser til kulturelle højborge. Og hvor BMW's 6-serie GT næppe er en sportsvogn, så er den som skabt til at krydse det europæiske kontinent.

Den lange akselafstand, der gør bilen besværlig i en parallelparkering, giver en utrolig komfort især på motorvej. Og der er ikke mange modeller på markedet, der sikrer fremfærd over lange distancer, uden at chaufføren trættes. 

Der er ikke mange modeller på markedet, der sikrer fremfærd over lange distancer, uden at chaufføren trættes.

Læs også Motors test af Mercedes-Benz GLE

BMW's motorbetegnelser er blevet krypiske. 640i betyder, at der er tale om en 3-liters benzinmotor med turbolader og 340 hk. Der er rigeligt med kræfter i bilen, og den kører op til 14 km/l i Motors forbrugsmåling, men på motorvej er det nærmere 12 km/l.

En klar fordel ved benzinmotoren er, at den både har et stærkt bundtræk, og at motoren er meget stille uanset hastighed. Så kører man meget på langtur, bør man overveje dieselvarianten i stedet. Automatgear er standard på de store motorer, og det passer perfekt til en flyder. Der er tale om en traditionel automatgearkasse med 8 trin, og det spiller perfekt.

BMW 640I bagsæde
Der er virkelig god benplads i 6-serie Gran Turismo. Men det er en bil, der er skabt til fire personer. Den femte plads er lidt en nødplads.

Åbner højt

Udover de rammeløse ruder, der teknisk ikke er den bedste løsning, men som ser smarte ud, når døren åbnes, er bagklappen den mest fremtrædende årsag til at vælge 6-serie Gran Turismo. Den åbner helt op til tagkanten, og dermed er det meget nemmere at pakke bagagerummet helt op mod bagsæderyglænet, fordi du kan læne dig ind over.

Der er også 610 liter til rådighed, så selv familier med fem vil have al rigelig med plads til feriebagagen.

Læs også Motors prøvekørsel af Jaguar F-Pace 

Her er det dog en bet, at BMW-firehjulstrækket kræver en bred kardantunnel foran den midterste plads på bagsædet. Det gør, at man ikke sidder godt som femte mand på ferieturen. Eller hvilken som helst tur.

Dog betyder den imponerende benplads, at man lettere end i andre tilsvarende modeller kan have plads til benene. Men det føles lidt som en nødløsning at sidde på den midterste plads.

BMW 640I spoiler
Når der kommer lidt fart i kareten, så kører denne lille spoiler op for at stabilisere bilen. Du kan også løfte den manuelt på en knap i kabinen.

BMW lader hånt om sikkerheden

Så 6-serie Gran Turismo byder på god komfort, motoren trækker eminent, og der er rigeligt med plads til fire personer. Prisen er naturligvis i den høje ende, men luksus har aldrig været billigt.  

Det store spørgsmål er, om man vil kunne leve med designet. Nogle vil sige, at det har kant. Men problemet er, at kant i mange tilfælde giver bagslag i form af lavere gensalgsværdi. Derfor må leasing anbefales til denne model.

Få et godt tilbud på en BMW på FDM Biler.dk

Og så skal man som i andre store biler tilvælge en del udstyr, før bilen virker helt rigtig. Sådan er konkurrencen p.t. på markedet, og det kan accepteres. Hvad der ikke er acceptabelt er, at BMW lader hånt om sikkerheden ved ikke at gøre automatisk nødbremse standard. Det er en skændsel, at en VW Up har sikkerhedsudstyr, der er ekstraudstyr på en BMW til godt en million kr.

Og så skulle BMW's designere have taget sig tid til at beundre Europas bedste malere, arkitekter og stenhuggere. Det ville have givet bedre begreb om proportioner og skabt et mere harmonisk design.

BMW 640I bagfra
Proportionerne virker lidt underlige på Gran Turismo. Bilen er ganske lang, og samtidig mellemhøj. Harmonien i strukturen er ikke på plads. Største designmæssige kendetegn er baglygten, hvor formen ikke er flad som andre biler, men bevæger sig ind og ud. En interessant designdetalje. Der er 610 liters bagagerum, og adgangen er forbilledlig. Ryglænene på bagsædet kan lægges ned ved at trykke på en knap i bagagerummet.

 

Af
Karsten Meyland Lemche
Foto
Karsten M. Lemche