BMW iX3 set forfra
Biltest

BMW iX3 – luksus-SUV med indlagt strøm

Også hos BMW er der fuld fart i omstillingen til eldrevne biler. Denne nye iX3 er en el-udgave af X3, og det er en ombygning, der virker yderst vellykket.
BMW iX3 set bagfra

Motors vurdering

BMW iX3

El
598.998 kr.
  • Komfort
  • Køreglæde
  • Plads
  • Pris
  • Ladetid
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - baghjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    286 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,8 sek.
  • Køreklar vægt
    2.260 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    510 liter
  • Akselafstand
    286 cm
  • Officiel rækkevidde
    450 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:473 cm B:189 cm H:167 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,70 kr./km
  • Målt rækkevidde 350 km
Luk

BMW har en hel stribe af egentlige elbiler klar i kulissen, men indtil de dukker op, er det denne modificerede el-udgave af den store X3, der giver et indtryk af BMW’s elektrificerede fremtid. Og den ser lovende ud.

Den store elbil er forsynet med et batteri på 80 kWh, og det giver på papiret en rækkevidde på 450 km efter WLTP-normen. Elmotoren er placeret ved baghjulene, og den yder op til 286 hk, og iX3 er altså dermed ingen firehjulstrækker, som man ellers let kunne tro.

Vi har testet en nye iX3 for at se, om fabrikkens beskrivelser også holder i virkeligheden og for at afprøve bilens mange egenskaber.

BMW iX3 kabine
Førerpladsen er stort set identisk med den i X3, men der er enkelte steder blevet plads til en navneplade, ligesom gearstangen har fået den blå farve, der går igen på BMW’s elektrificerede biler.

Hvor langt kører BMW iX3 på strøm?

Første del af den test handler om den vigtige rækkevidde. Og her tester vi som altid elbilerne med fuldt opladet batteri, hvorefter vi kører på motorvejen med konstant 110 km/t., til det er tømt. Her klarede BMW iX3 at køre 350 km på en 10 grader varm forårsdag, og det er faktisk et flot resultat.

For alle elbiler kører altid kortere end fabrikstallet ved en sådan test, da netop motorvejskørsel tærer hårdt på batteriet. Vi kunne undervejs konstatere, at bilen helt fra start var god til at forudsige, hvor langt man kan køre på en opladning. Man kan derfor godt løbe an på bilens instrumenter.

BMW iX3 skærm
Skærmen foroven styres fra enten den store drejeknap mellem forsæderne eller ved at trykke på den. Der er trådløs Apple CarPlay og Android Auto, og alle menuer er på dansk.

Hvor hurtigt lader BMW iX3?

Næste test handler om ladehastigheden. Fabrikken stiller op til 150 kW i udsigt, men så hurtigt kunne vi slet ikke få strøm på bilen.

Vi kørte ind til Ionitys superlader, der kan tilbyde langt mere end de 150 kW, bilen kan tage imod. Men her nåede vi maksimalt at komme op på 78 kW, og det var kun kortvarigt.

Efter en halv time var der kun kommet godt 27 kWh på batteriet, og det modsvarer en gennemsnitlig ladehastighed på 55 kW. Man kan nok forvente en højere effekt, hvis man kan få behovet for opladning til at passe med, at der kun er omkring 10 procent tilbage på batteriet.

Men ved vores test skulle vi bruge en times tid, før bilen var ladet så meget op, at vi kunne køre videre uden problemer.

Bagsæder i BMW iX3
Der er god plads ved bagsædets to yderpladser, mens midterpladsen er plaget af den ret store kardantunnel, der rummer en del af batteriet. Der er fine friskluftdyser til bagsædet, og ryglænets hældning kan justeres.

Hvad er prisen på BMW iX3?

Den nye iX3 koster fra 499.000 kr. i udgaven, der hedder Charged til efternavn, mens Charged Plus koster 599.000 kr. Begge udgaver er utrolig flot udstyret med lædersæder, glastag, metallak, justerbar undervogn og en lang række andre detaljer, der hos BMW normalt koster kassen.

For de sidste 100.000 kr. får man bl.a. mere lækre sæder, et bedre lydanlæg, headup-display og støjisolerede ruder. Gode ting, men også et valg, der bringer prisen op på et ret højt niveau.

Men den justerbare undervogn er virkelig et plus. Den giver bilen en enten sportslig og hård karakter eller en blød og komfortabel undervogn. Man skifter let via en knap ved gearstangen, og som udgangspunkt følger der kunstig motorlyd med, når man sætter den over i Sport.

I Comfort er den kunstige lyd mindsket en hel del, mens den er helt væk i Eco Pro-indstillingen. Vi gætter på, at elbiler forhåbentlig er sluppet af med den kunstige motorlyd om få år, men indtil det sker, må man leve med den mulighed.

BMW iX3 bagagerum
Bagagerummet rummer 510 liter, og under gulvet er der plads til ladekabler og en nødlader. Bagsædets ryglæn kan foldes forover i tre dele.

Hvordan kører BMW iX3?

Køreindtrykket er ellers meget positivt, og man nyder generelt at køre afsted uden motorstøj, gearskift og den ofte forsinkede reaktion, fra man træder på speederen, til der sker noget. I iX3 kommer reaktionen prompte på en lækker kontinuerlig måde, som man kender det fra andre elbiler.

BMW iX3 opleves som en stor bil, og der er fin komfort ved både for- og bagsæderne. Bagagerummet er ret stort og kan rumme kabler og lignende under gulvet, og man kan let folde bagsædets tredelte ryglæn forover, hvis behovet er der.

På motorvejen kører iX3 flot ligeud, og de standardmonterede sikkerhedssystemer såsom den adaptive fartpilot og vognbaneassistenten fastholder på fin vis bilen i vognbanen. Det er rart at køre med og let at bruge i hverdagen.

Bilen må i øvrigt trække en påhængsvogn på op til 750 kg, uanset om den har bremser eller ej. Et anhængertræk, der svinger elektrisk ud ved tryk på en knap, koster ca.11.000 kr.

Artiklen er opdateret 21. april 2021 med nye priser efter at BMW har sænket priserne på bilen betydeligt.

Overvejer du elbil? Læs FDMs tema om hverdagen med elbil

Læs elbil-tema