Peugeot e-208 set forfra
Biltest

Peugeot e-208 – mere sport end komfort

Peugeot e-208 er en spændende elbil, der er baseret på den traditionelle 208. Det er der kommet en sportslig sjov bil ud af, men rækkevidden er ikke overbevisende.
Peugeot e-208 set bagfra

Motors vurdering

Peugeot e-208

El
259.990 kr.
  • Pris
  • Køredynamik
  • Førerplads
  • Rækkevidde
  • Komfort
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - forhjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    136 hk
  • Moment
    260 Nm
  • Topfart
    150 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.558 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    265 liter
  • Akselafstand
    254 cm
  • Officiel rækkevidde
    340 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
    Batteri: 8 år (Maks. 160.000 km)
  • Mål
    L:406 cm B:177 cm H:143 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,90 kr./km
  • Målt rækkevidde 210 km
Luk

Den er helt identisk med benzin- og dieseludgaverne af Peugeot 208, når man ser dem udefra, og når man sidder bag rattet. Det er faktisk en fordel, for dermed viser Peugeot e-208, at elbilen let bør kunne fungere som hverdagens transportmiddel, helt som man er vant til.

Der er naturligvis et par vigtige forskelle i form af rækkevidden og ladetiden, som man skal tage højde for, og dem har vi derfor set nærmere på.

Men lad os lige begynde med at slå fast, hvad det er for en elbil, der er tale om. Grundlæggende er den bygget over helt samme platform som dens fossile familiemedlemmer, og det vil sige med en motor fortil, der trækker på forhjulene.

Brændstoftanken er erstattet af batterier, der er placeret under gulvet. Det betyder, at der er lige så god plads i kabinen i elbilen som i de traditionelle udgaver.

PEUGEOT E-208 KABINE
Rattet er lille og lavt placeret, hvilket giver en fin, sportslig fornemmelse på små snoede veje, men som også er lidt generende ved motorvejskørsel, hvor selv små bevægelser resulterer i ret store kursændringer.

Er Peugeot e-208 billigere end 208?

I de fleste andre lande end Danmark er elbiler relativt dyre i anskaffelse, da batteriet og elmotoren er meget dyrere at producere end en brændstofmotor med tilhørende gearkasse og brændstoftank.

Men herhjemme er høje afgifter på benzin- og dieselbiler samt lave afgifter på elbiler med til at mindske den naturlige prisforskel. Det betyder, at el-udgaven af 208 „kun“ koster 50.000 kr. mere end en tilsvarende benzinversion med automatgear. Dermed er det i Danmark blevet lettere at lade sig lokke til at købe en elbil, end hvad man ellers ser i andre lande.

Man skal ikke lade sig slå ud af den højere købspris. For de løbende udgifter til energi, service og ejerafgift er en del lavere for elbiler end normalt. Den udgave, vi har set nærmere på, er en veludstyret Allure-udgave af e-208 til 260.000 kr., og du kan se sidst i denne test, om den er konkurrencedygtig mod sine fossildrevne søskende.

PEUGEOT E-208 SKÆRM
I e-208 Allure får man som standard denne 7-tommerskærm i midten. Vi anbefaler, at man opgraderer til en 10-tommerskærm. Den koster 10.000 kr. ekstra til e-208 i Allure-udgaven i en pakke med indbygget navigation.

Hvordan kører Peugeot e-208?

Vi tog e-208 med på en god, lang testtur for at kortlægge dens egenskaber. Og det tog ikke mange kilometer, før det stod klart, at den lille e-208 er en køreglad bil, hvor der er lagt vægt på gode, nærmest sportslige egenskaber.

Den har en ret hård undervogn med et godt vejgreb hjulpet på vej af et præcist styretøj. Den opleves sådan set ikke synderlig komfortabel at køre i, men føles alligevel ret sjov.

Læs også: Motors test af Peugeot e-2008

Er behovet kun småture for en eller to personer, og kan man godt lide den lidt lavere kørestilling og den nemme parkering, der følger med den mindre bil, er e-208 en god mulighed.

Men er ønsket en dejlig, komfortabel bil, skal man nok se sig om efter en anden bil, f.eks. den større Peugeot e-2008, der er bygget med samme tekniske udgangspunkt.

Peugeot e-208 instrumenter
Instrumenthuset er placeret over rattet og er altid digitalt. Man kan vælge mellem flere visninger, og alle menuer er på dansk.

Hvor lang rækkevidde har Peugeot e-208?

Den elektriske udgave af Peugeot 208 har en elmotor, der yder op til 136 hk. Men den er programmeret således, at den er begrænset til ca. 100 hk, når man starter bilen. For at kunne yde det maksimale, skal den derfor først sættes over i ’Sport’ på en knap mellem forsæderne.

Fra samme knap kan man også vælge at sætte den i ’Eco’, og så reduceres motorens effekt til ca. 80 hk. Rækkevidden af bilen afhænger af den valgte indstilling, og da vi målte rækkevidden med konstant 110 km/t., valgte vi at sætte den i ’Sport’, da alle øvrige data om bilen er angivet for netop den indstilling.

Fabrikken stiller op til 340 km i udsigt for e-208 ved blandet kørsel som beskrevet i den officielle WLTP-norm. Ved motorvejskørsel med konstant 110 km/t. målte vi en rækkevidde på bare 210 km. Det er ikke et imponerende resultat. Til sammenligning kørte den nye VW ID.3 ved præcis samme målemetode 306 km på en opladning.

Peugeot e-208 lader
Peugeot e-208 kan lynlades med op til 100 kW, men ladehastigheden falder hurtigt til det halve. Det betyder, at man efter en halv time kun har fået omkring 30 kWh på batteriet – nok til ca. 150 km blandet kørsel.

Peugeot e-208 kan lade, når den bremser

Vi vurderer, at man ved blandet kørsel kan regne med, at man vil kunne køre 40 til 60 km længere på en opladning, så rækkevidden derved kommer op i nærheden af de 250 km. Men det afhænger helt og holdent af, hvor meget man kører på motorvej, og også hvilken indstilling, man kører i.

Man kan i øvrigt indstille gearvælgeren i B i stedet for den normale D, når man skal køre. I B bremser elmotoren lidt kraftigere op, når man slipper speederen. Det kan være en fordel ved kørsel i byerne, så man ikke så ofte er nødt til at flytte foden fra speederen til bremsen.

Modsat flere andre elbiler bremser den dog ikke op helt til stilstand, og man må derfor til sidst træde på bremsen ved f.eks. rødt lys. Men alt i alt er det en stor hjælp, selv om det som altid kræver lidt tilvænning. Når den bremser med elmotoren dannes der strøm, som sendes tilbage til batteriet.

Peugeot e-208 gear
Gearstangen er elektronisk betjent, og går således selv i P, når turen er slut. Der er gode kopholdere og plads til en mobiltelefon foran gearstangen.

Hvor lang tid tager det at lade Peugeot e-208?

Peugeot e-208 er udstyret med en fin indbygget lader, som man bruger i det daglige. Den trækker strøm fra tre faser og kan dermed håndtere hele effekten fra en 11 kW-ladeboks, som er det mest almindelige hjemmeladere i øjeblikket. Med brug af en sådan ladeboks kan man lade bilen op på fem timer, og det er fint, ikke mindst fordi det også virkede i praksis.

På farten kan man ifølge fabrikken hurtiglade bilen med op til 100 kW. Dermed ville man i teorien, kunne lade bilen op på en halv time. Men helt så hurtigt går det ikke i praksis. Da vi testede det på en af de nye lynladere fra Ionity, lagde den ganske vist ud med at lade med op til 95 kW. Men ret hurtigt faldt ladehastigheden først til 75 kW, og efter 15 minutter var den helt nede på ca. 50 kW, hvor den stabiliserede sig.

Læs også: Her er alle Motors test af elbiler

Det betød, at vi efter en halv time kun havde fået ca. 30 kWh på batteriet, og at der altså stadig manglede en 15-20 kWh, før det var ladet helt op.

Ved blandet kørsel kører bilen lige over fem km pr. kWh, hvilket er ret normalt for de fleste elbiler. Det betyder, at der, efter at vi havde ladet i en halv times tid, var kommet ca. 150 km på ’tanken’.

Peugeot e-208 bagsæder
Man sidder ret klemt ved bagsædet, så er der behov for at køre med voksne på bagsædet, bør man overveje den lidt større e-2008. Vi savner i øvrigt friskluftdyser.

Hvilken version af Peugeot e-208 skal man købe?

Konklusionen på vores test er, at e-208 snildt kan bruges i hverdagen. Den har sine begrænsninger i forhold til rækkevidde og ladetid, men den vinder på mange andre områder. F.eks. er den samlede køreoplevelsen fin og bedre end i de fossile udgaver.

I Peugeot e-208 savner vi dog lidt sikkerhedsudstyr i form af den avancerede nødbremse, der følger med i en pakke sammen med en adaptiv fartpilot. Begge dele fås heldigvis og koster beskedne 4.500 kr. ekstra. Det må man ikke snyde sig selv for.

Vidste du at …

Peugeot e-208 har elektrisk varmepumpe, der kan køle og varme bilen op ved at bruge strøm fra batteriet. Det betyder, at den kan forvarmes eller nedkøles før en køretur til gavn for både komforten og sikkerheden. Det hele kan styres fra en app på en din smartphone.

Vi vil også til enhver tid anbefale den store 10-tommerskærm, som erstatning for den 7-tommerskærm, der ellers er standard. Den koster 10.000 kr. ekstra til e-208 i Allure-udgaven i en pakke med indbygget navigation.

Med de to tilvalg kommer prisen dog ret tæt på de 285.000 kr., som GT-udgaven koster, og hvor begge dele er standard. Den vil vi derfor anbefale, at man vælger. Og med GT-udstyret får man endda også den store LED-lygtepakke med bedre forlygter og bedre lys inde i kabinen, samt udstyr som nøglefri betjening af bilen og advarsel for biler i den blinde vinkel.

Netop fordi afgiften på elbiler er så gunstig, giver det efter vores opfattelse rigtig god mening at købe den bedst udstyrede version.

Peugeot e-208 bagagerum
Bagagerummet i e-208 rummer 265 liter, hvilket er det samme som i de traditionelle udgaver af 208. Bilen må ikke udstyres med trækkrog.

Hvordan lader man Peugeot e-208?

I forbindelse med købet af e-208 kan man vælge at tegne et abonnement på en ladeløsning fra Clever. Det koster 749 kroner pr. måned og inkluderer opsætning af en ladeboks ved egen bopæl. Abonnementet giver også adgang til Clevers offentlige ladestandere, idet der medfølger en ladebrik, der aktiverer laderne.

Prisen pr. måned er den samme uanset, hvor meget man kører. Kører man over 10-15.000 km om året, er det uden tvivl en attraktiv aftale. Men kører man væsentlig færre kilometer om året, kan man med fordel vælge andre løsninger, hvor man ikke binder sig til et fast månedligt beløb.

Har man ikke mulighed for at have sin egen lader derhjemme, kan man nøjes med at tegne et abonnement, der kun giver adgang til Clevers offentlige ladere. Det koster 625 kroner pr. måned.

Vi har beregnet, at med alle udgifter inkluderet i en løsning, hvor man kører 20.000 km om året, og siger ja tak til den store ladeløsning fra Clever, så lander den samlede km-pris på 2,90 kr. for den testede udgave af e-208.

Sammenligner man udgiften med en benzindreven 208 med samme udstyrsniveau, er forskellen i elbilens favør. Så set i det lys er valget enkelt: Skal du have en Peugeot 208, er el-udgaven værd at overveje – og vælg gerne den dyreste udgave.

Overvejer du elbil? Læs FDMs store tema om hverdagen med elbil

Læs FDM-tema