Polestar 2 set forfra
Biltest

Polestar 2 – Fuld fart på eksklusiv kinesisk elbil

Polestar er kørt ind på det danske marked med fuld strøm på batterierne. Det nye kinesiske bilmærke er søster til Volvo, og med lækker samlekvalitet og forbløffende gode køreegenskaber kan Polestar 2 mere end de fleste konkurrenter.
Polestar 2 set bagfra

Motors vurdering

Polestar 2

El
469.000 kr.
  • Design
  • Præstationer
  • Førerplads
  • Bagsædeplads
  • Bagagerum
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer - firehjulstræk. Batteri (brutto): 78 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    408 hk
  • Moment
    660 Nm
  • Topfart
    205 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,7 sek.
  • Køreklar vægt
    2.123 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    405 liter
  • Akselafstand
    274 cm
  • Officiel rækkevidde
    450 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:461 cm B:180 cm H:148 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,10 kr./km
  • Målt rækkevidde 355 km

Sikkerhed

2021
Luk

Polestar-mærket er ejet af samme kinesiske koncern, som ejer Volvo, og en stor del af Polestar er også udviklet i Sverige. Det spændende mærke har fået en flot start i Danmark, og det er der ikke noget at sige til, for bilen er flot bygget, har imponerende præstationer, og så kører den godt. 

I forhold til andre elbiler i mellemklassen er Polestar 2 noget mindre i kabinen, og det mærkes ved bagsædet, hvor pladsen er kneben. Også ved ind- og udstigning ved forsædet opleves bilen lav, og det kræver derfor lidt mere akrobatik at komme ind og ud af bilen.

Video: Se nærmere på Polestar 2

Hvordan kører Polestar 2?

Men vel placeret bag rattet venter en rar oplevelse, og på mange områder virker Polestar bedre konstrueret end "familiemedlemmet" Volvo XC40.

Skærmen i midten er stor, og den er smart opbygget med store ikoner, der er nemme at ramme med fingeren. Systemet er i øvrigt Google-baseret, og det virker smart. Det er en løsning, som flere andre bilmærker er på vej med. En kommende opdatering vil tillade dansk tale til systemet, så man slipper for at trykke på skærmen.

Bilens to elmotorer leverer tilsammen 408 hestekræfter, og det er virkelig meget. Bilen er lynhurtig og kører fra de fleste elbiler, når det handler om acceleration. Heldigvis er bilen også letkørt, idet speederen er nem at dosere.

Man kan indstille niveauet for elmotorernes rekuperation i tre niveauer, og det er fint. I den kraftigste indstilling bremser bilen meget op, når speederen slippes, og man kan let køre bilen uden at røre bremsepedalen. Det er godt, og noget mange sætter pris på ved bykørsel. På motorvejen kan man sætte niveauet til nul, og så triller bilen blot afsted, når man slipper speederen.

Polestar 2 er en fornøjelse at køre, og sammen med en velindrettet kabine gør det bilen til en af de bedste elbiler på markedet netop nu.

Polestar 2 kabine
Volvo-kendere vil genkende flere detaljer, men Polestar har lavet sin egen skærm med et styresystem, der er smartere end det i Volvo XC40, som Polestar ellers deler megen teknik med.

Hvor hurtigt lader Polestar 2 ?

Når bilen skal lades op langs vejnettet, kan man lynlade med op til 150 kW via en DC-lader. Vi målte ladehastigheden over en halv time, og her fik vi 48 kWh på batteriet, hvilket modsvarer en gennemsnitlig ladehastighed på 96 kW. Det er ikke på højde med fabrikstallet, men passer meget godt med det, vi oplever ved andre elbiler: Ladehastigheden kan godt nå et højt niveau kortvarigt, men falder derefter til et lavere niveau over tid.

I denne firehjulstrukne udgave modsvarer de 48 kWh, som kom på batteriet på en halv time, en kørsel på 225 km ved motorvejsfart med konstant 110 km/t. Hjemme kan Polestar 2 oplades med 11 kW, idet den trækker strøm fra tre faser. Det giver en ladetid på små syv timer, hvis man har en ladeboks til rådighed.

Vi har målt rækkevidden af den firehjulstrukne version af Polestar 2 ved kørsel på motorvej med konstant 110 km/t. Her nåede vi 355 km, hvilket er noget mindre end den angivne rækkevidde på 450 km. Men forskellen er med sine 21 procent alligevel ret gennemsnitlig for klassen, og og noget man generelt kan forvente, når man sammenligner vores måde at måle rækkevidde på med den officielle WLTP-standard. Vi målte rækkevidden ved ca. 20 grader. 

Omregnet til et elforbrug betyder det, at man kan forvente at køre ca. 4,7 km pr. kWh på motorvej med 110 km/t. Det er lige i underkanten af det gennemsnitlige, som typisk er fem km pr. kWh.

Polkestar 2 skærm
Den store skærm i midten er godt opbygget med store felter, der er lette at ramme med fingeren under kørslen. Systemet er opbygget over det nye Google Automotive System (GAS).

Hvor meget må Polestar 2 trække?

Polestar 2 både må og kan trække en større påhængsvogn. I denne udgave må den trække op til 1.500 kg på krogen, hvis anhængeren er forsynet med bremser, og 750 kg, hvis den ikke har bremser. Det er ret høje værdier og noget, der er med til at gøre Polestar 2 til en praktisk bil. Et fabriksmonteret anhængertræk vipper ud fra undervognen ved tryk på en knap – det er smart.

Det praktiske går igen ved bagagerummene, hvor bilen ganske vist kun er udstyret med et rum bagtil på 405 liter, men hvor rummet er let tilgængeligt gennem den store, tophængslede bagklap. Derudover er der et ekstra rum fortil – en såkaldt frunk – på 35 liter. Her kan man opbevare kabler og nødlader og således let få fat i dem, uden at man skal have bagagen ud af bilen, som det gælder i biler uden frunk. 

Kabinen i Polestar er blandt de mindste i klassen, og det betyder, at man har en smule kneben plads ved bagsædet i både højden, bredden og ved knæene. 

Polestar 2 gearvælger
Gearvælgeren er flot udformet med et indbygget Polestar logo. Den er let at betjene og går selv i P, når turen er slut.

Hvor sikker er Polestar 2 ?

Euro NCAP har allerede sikkerhedstestet Polestar 2, og her nåede den i 2021-testen de maksimale fem stjerner. Resultatet demonstrerer, at bilen er endda meget sikker, både når det handler om den egentlige kollisionssikkerhed, og når det handler om bilens sikkerhedsudstyr, der skal modvirke en ulykke.

Vi har også testet, om bilen selv kan bremse, hvis man er ved at bakke ind i en forhindring i form af en dukke, der forestiller et lille barn. Her kunne den testede udgave både advare og bremse helt op, før man ramte forhindringen. Det er både godt for sikkerheden og forhindrer givetvis også små kedelige påkørsler af sten, rør og skilte ved parkeringspladser.

Vi har også beregnet, hvad det koster at holde den testede udgave kørende i en periode på fem år og 100.000 km. Her er indregnet samtlige udgifter til værditab, strøm, service, dæk, forsikring, ejerafgift og øvrige udgifter, og her lander niveauet på 4,10 kroner pr. km, eller hvad der modsvarer 82.000 kroner om året.

Det er i den gode ende af skalaen, og noget der taler for bilen. Polestar 2 sælges i øvrigt med en service- og reparationsaftale, som gælder de første tre år af bilens levetid.

Polestar 2 bagsæde
I forhold til de andre biler i klassen er bagsædepladsen kneben. Der er friskluftdyser mellem forsæderne.

Polestar 2 bør udstyres med flere pakker

Man køber nu Polestar 2 i en grundudgave, der kan opgraderes med flere pakker. I vores test har vi indregnet både Pilot-pakken og Plus-pakken til henholdsvis 30.000 og 40.000 kr.

Pilot-pakken indeholder bl.a. pixel-LED forlygter og kørehjælpen i form af den adaptive fartpilot samt Pilot-assistenten, der fastholder bilen i vognbanen. Den pakke bør man helt sikkert tilkøbe, og det er meget velfungerende udstyr.

Plus-pakken er også værd at tage med, selvom den er dyr. Den indeholder bl.a. varmepumpe, Harman-Kardon-lydanlæg, glastag og eljusterbare sæder. Med begge pakker lander prisen på de anførte 469.000 kr.

Polestar har nyligt udvidet modelprogrammet med tohjulstrukne udgaver, der er 24.000 kr. billigere. I begge udgaver er batteriet på 78 kWh brutto og 75 kWh netto.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen