Toyota Camry set forfra
Biltest

Toyota Camry - svært comeback

Toyota Camry Hybrid byder på masser af plads og fint udstyr til en fornuftig pris. Alligevel spår vi, at den får det svært på det danske marked.
Toyota Camry set bagfra

Motors vurdering

Toyota Camry

18,2 km/l
Hybrid
449.990 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Pris
  • Transmission
  • Træk ikke muligt
  • Ikke CarPlay og Android Auto
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.5 liter, 4 cylindre
  • CO2 udledning
    125 g/km
  • Effekt
    218 hk
  • Moment
    221 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.595 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    524 liter
  • Akselafstand
    282 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    3 år/100.000 km mekanisk garanti, 5 år på hybridkomponenter, 10 års "Toyota Hybrid tryhed" på hybridbatteriet
  • Mål
    L:488 cm B:184 cm H:145 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,40 kr./km
Luk

I 2003 introducerede Toyota den nye Avensis, og med den begyndte udfasningen af topmodellen Camry i Europa. Camry kunne dengang som nu kun leveres som sedan med benzinmotor, og i starten af det nye årtusinde var diesel det eneste saliggørende på de fleste europæiske bilmarkeder.

Paradoksalt nok er det netop den vigende interesse for dieselbiler og udfasningen af Avensis, der baner vejen for Camrys comeback på det danske marked, denne gang med en benzinmotor kombineret med Toyotas hybridteknologi. Motoren er på 2.5 liter, og sammen med elmotoren giver det en ydelse på 218 hk. Elmotoren træder til ved start, og skiftet mellem eldrift og forbrændingsmotoren foregår nærmest umærkeligt.

Læs også: Motors test af Kia Optima Plug-In - øko-familiebil du kan betale

Toyota sværger til CVT-gearet i alle sine modeller med automatgear, og som det nok vil være Motors læsere bekendt, bliver den aldrig vores favorit-gearkasse. I Camry er det dog lykkedes at dæmpe fornemmelsen af hysterisk elastikgear, men det skyldes nok en kombination af bedre lyddæmpning og en lidt mere momentstærk motor end i de mindre modeller med samme type gearkasse.

Samtidig spiller det også ind, at Camry ikke rigtig indbyder til høje omdrejninger. Tværtimod er bilen meget tilbagelænet, og uden ønske om at krænke nogen er „morfarbil“ et meget nærliggende prædikat at hæfte på den store Toyota.

Kabine i Toyota Camry
Kabinen er præget af lækre materialer og en fin finish.

Komfortabelt afstemt

Fokus er da også lagt benhårdt på de kvaliteter, som mange voksne bilister sætter pris på, nemlig komfort og forudsigelighed. Undervognen er fint afstemt til den komfortable, men ikke bløde side, og ujævnheder i underlaget absorberes fornemt. Styretøjet er godt vægtet, og bilens reaktioner i pressede situationer er mere godmodige end sporty.

Sikkerhedsudstyret er i top i alle versioner med automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, vognbaneassistent, fjernlysassistent og adaptiv fartpilot, der virker ned til 0 km/t. I det hele taget er udstyrslisten lang allerede fra basisversionen H2 til 379.990 kr. Den testede version var en H3 til 449.990 kr., som primært har mere komfortudstyr.

Læs også: Motors test af Ford Mondeo Hybrid - veludstyret benzinsparer

Det er i kabinen, at Toyota Camry for alvor kommer til sin ret. Førerpladsen er velindrettet, og det er let at finde en god kørestilling i det ret højt monterede førersæde. Instrumentbordet har en 8”-touchskærm i midterkonsollen og yderligere en 7”-skærm integreret i instrumenthuset foran føreren. Touchskærmen fungerer fornuftigt med en ret overskuelig brugerflade, mens skærmvisningen i den lille skærm er gnidret og rodet og kræver lidt tilvænning. Det trækker også ned, at bilen ikke er forberedt til Apple CarPlay eller Android Auto.

Bagagerum i Toyota Camry
Bagagerummet er på 524 liter og er regulært udformet. Kuffertknuserne er dog et levn fra en svunden tid.

Gammeldags kuffertknusere

Materialerne i kabinen og på instrumentbordet er generelt ret lækre, om end de ikke kommer helt op på premium-niveau. Pladsen er nærmest overdådig, og det ret dybe bagsæde giver en fin plads til selv granvoksne bagsædepassagerer. Bagagerummet er også stort, 524 liter, og bagsæderyglænet kan lægges ned i et 60/40-split. Af en eller anden grund er bagklappens gangjern stadig nogle gevaldige kuffertknusere – det burde være historie på en bil i denne klasse i 2019.

Alt i alt er der noget altmodisch over bilen, den moderne hybrid-teknik til trods, og der er næppe nogen tvivl om, at Camry får endog meget svært ved at tiltrække tidligere Avensis-kørere - den rolle er da også tiltænkt den nye Corolla. Hvilke bilkøbere, Camry Hybrid så skal appellere til, er derfor et åbent spørgsmål.