God mobilitet for alle

FDM ser frem til at deltage i Trængselskommissionen og bidrage med løsninger til, hvordan trængslen reduceres, og miljøet forbedres.

FDM Mener

Forslaget om en betalingsring omkring København faldt som bekendt, men den daglige trængsel er her stadig. FDM ser derfor frem til, at den netop nedsatte Trængselskommission for hovedstadsområdet kommer i gang med arbejdet, og FDM sætter stor pris på at være blevet udpeget til at deltage i kommissionen.

Her vil 24 repræsentanter fra forskning, erhvervsliv, kommuner, regioner, miljøorganisationer, samt trafik- og miljøorganisationer få til opgave ikke at bare at analysere udfordringerne, men også komme med forslag til løsninger og finansiering af disse. Planen er, at kommissionen skal fremlægge et katalog med fordele og ulemper ved forskellige forslag til løsninger i januar 2013 – og i august 2013 fremlægge forslag til en samlet strategi for at håndtere ikke bare trængslen, men også de miljømæssige effekter af trafikken.

Forløbet omkring betalingsringen viste med al tydelighed, at der er behov for en grundig analyse af, hvad problemerne i trafikken reelt består i, hvor de er til stede og årsagerne til dem. Kun på den baggrund kan der foreslås initiativer, der reelt kan bidrage til at fremme mobiliteten, og ikke blot tiltag, der kan skabe provenu eller forfølge en bestemt politisk dagsorden.

God mobilitet har stor betydning for den enkelte dansker

Det er positivt, at der skal ses på mobiliteten i hele hovedstadsområdet og ikke isoleret på København. Det er også afgørende, at det bliver en bred tilgang, der dækker alle transportformer og vejene samt deres indbyrdes sammenspil. Endelig finder FDM det yderst interessant, at kommissionen også får til opgave yderligere at belyse mulighederne for kørselsafgifter på landsplan. I FDMs optik er der en klar sammenhæng mellem danskernes transportvalg og bilafgiftssystemet. Så længe bilisterne skal brandbeskattes ved købet af bilen, er der et iboende incitament til også at bruge bilen mest muligt – også i de situationer, hvor bus og tog måske kunne være et brugbart alternativ.

Hvilke resultater den meget brede Trængselskommission kan opnå, må det næste år vise – afgørende bliver også, om politikerne i sidste ende er klar til at lytte og realisere, hvad eksperter og interessenter måtte komme frem til. FDM vil gå til arbejdet med et åbent sind, men også med overbevisningen om, at god mobilitet for alle har stor betydning for den enkelte danskers livskvalitet og samfundets evne til at skabe fortsat udvikling.